Dit weekend heb ik een Garmin Geko 201 te leen van een collega. Doel is om te kijken of ik hij voldoet voor mijn doel: het vastleggen van tracks zodat ik er (ook) foto’s aan kan koppelen.
Dus was het eerste wat ik gisteren deed toen ik vanaf mijn werkplek vertrok naar huis het aanzetten van de GPS-ontvanger.
Het is een handzaam klein apparaatje, niet groter dan een GSM. Mijn collega heeft hem ook in zo’n GSM-tasje zitten. Ter bescherming tegen vallen en vuil overigens, want het apparaat zelf is waterdicht.
De afgelopen dagen heb ik voldoende over GPS gelezen om niet verbaasd te zijn over de eerste toch ietwat teleurstellende resultaten (voor GPS-gebruikers daarom ook waarschijnlijk open deuren, maar voor anderen neem ik aan niet):
* de ontvanger heeft binnen geen ontvangst
* in de jaszak van mijn jas gaf de GPS aan dat de ontvangst zwak was (lees: té zwak en dus werd er niets bijgehouden)
* onder de overkapping van het station in Eindhoven was er geen ontvangst.
* in de trein (boven op de tas vastgemaakt, maar in het bagagerek) was er geen ontvangst.
* in de auto van het station naar thuis (we hebben blijkbaar een hittewerende voorruit) was er vanaf het dashboard geen ontvangst.
* toen ik hem in de auto naast het zijraam hield (ik stuurde overigens niet!) kreeg hij moeizaam ontvangst.
Het aansluiten van de GPS-ontvanger op mijn laptop ging probleemloos, geen drivers etc nodig. De punten die vastgelegd waren gaven wel een ongeveer-route aan, maar zeker niet zo precies als ik op basis van dit voorbeeld had gehoopt/verwacht.
Gisterenavond ben ik daarom nog een stukje (het weer was niet echt denderend) gaan fietsen met de Geko voor op het stuur gemonteerd. Zo (plat, met de ontvanger naar boven gericht) was er wél goede ontvangst, maar het aantal punten was nog steeds wat beperkt naar mijn smaak en de route bleek niet precies op de kaart te mappen. Dat laatste kan overigens kloppen omdat toen ik vertrok (daarna had ik niet voldoende licht om op de ontvanger te kijken) de afwijking aangegeven werd als 10 meter. Dan kan het dus wel gebeuren dat een punt naast de weg wordt weergegeven in plaatst van er op.
Voor bewerking
Het maken van de kaart
Bijkomende uitdaging was het maken van een kaart. Er zijn voldoende kaarten van de VS etc. op internet te vinden, maar niet van Deurne. In Google Earth kon ik de route overigens wel inlezen en daar kun je eveneens de hoofdstraten zien.
Sites als Multimap bevatten wel detailkaarten van Nederland, maar die zijn niet groot genoeg om zelf zo’n ommetje om op af te beelden.
Ik heb een trialversie van ExpertGPS gedownload en op de Deurne.net website vond ik een (al wat oudere) kaart van Deurne. Met behulp van Multimap kon ik de kaart calibreren. Je klikt dan in ExpertGPS op een plek op de geïmporteerde kaart en voert daar dan de coördinaten van in. Die coördinaten kun je vinden door in Multimap dezelfde plek op te zoeken.
Ook handig in ExpertGPS is dat je, nadat je de route op de kaart hebt laten afbeelden de individuele markers nog kunt verplaatsen. Zo is het resultaat toch nog heel aardig geworden.
Na bewerking
En nu
Ik heb nog een paar dagen om te testen. Ik ga in ieder geval kijken of ik het aantal opgenomen punten kan vergroten zodat ik naar wens ook gedetailleerdere informatie kan opslaan.
Voor grote trajecten is het eigenlijk natuurlijk niet zo’n probleem, je wilt immers de ‘ongeveer’-locatie van een foto vastleggen. Maar in de stad, waar het blijkbaar toch al een stuk moeilijker is om tussen de gebouwen ontvangst te krijgen wil je juist wél weer een preciese plaatsbepaling.
Wordt vervolgd…
Op mijn Garmin iQue 3600 kun je een gradatie instellen hoe vaak de GPS de coordinaten van je track moet opslaan in termen van "more often" and "most often". Helaas niet in de trant van 1x per seconde oid. Zal vast ook wel mogelijk zijn bij ‘jouw’ Gecko.
1) dat ‘ie, platliggend en zo ver mogelijk onder de voorruit, in de auto geen ontvangst heeft verbaast me eigenlijk. Zelfs die oude van mij (met maar één kanaal in plaats van de tegenwoordig gebruikelijke 12) had daar niet zoveel moeite mee.
2) voorwaarde is wel (of kan zijn) dat ‘ie terwijl de auto stil staat even gelegenheid krijgt om z’n startpositie te vinden. Als hij dat al rijdend moet doen dan wordt het een heel stuk lastiger.
3)als je ‘m zonder verdere ijking wilt kunnen koppelen aan kaarten (het zij digitale of topografische) dan is instellen van de juiste "mapdatum" essentieel (zie het op-pad artikel voor uitleg)
4) Als ik naar de resultaten op je kaartje kijkt vind ik dat helemaal niet tegenvallen. Je kunt zien dat je tijdens je fietstochtje toch redelijk rechts gehouden hebt.
@Wytze: Bij de Geko kan dat wel. Je kunt daar kiezen tussen "automatisch" (daar stond hij gisteren op), "per x seconden" (x is dan zelf in te stellen) of "per x meter" (waarbij x ook weer zelf in te stellen is).
@Michel:
ad 1) en 2): ik werd opgehaald op het station, dus de auto reed meteen weg. Hij moest het dus inderdaad al rijdend doen.
ad 3) De Geko staat nu op WGS 84, maar van de kaart (gewoon een gif bestand op internet) heb ik die informatie niet, dus daar zou inderdaad wellicht iets van de afwijking uit kunnen voortkomen. Vandaag heb ik een nieuwe track opgenomen (komt aparte post van) en die ‘past’ in Google Earth prima, maar is op het kaartje iets verschoven.
ad 4) Ik heb een aantal van de punten in Expertgps aangepast. Ik heb nu een kaartje met de onbewerkte data van gisteren toegevoegd hierboven. Dan zie je dat hij er toch vaak naast zat.
Ik heb op Flickr een kopie gezet van de 1:50.000 topografische kaart van Deurne en omgeving. Kun je eens experimenteren (als je dat wilt) met het coordinatensysteem volgens de Rijksdriehoeksmeting.
Hallo Pierre, de geko heeft een spaarstand-instelling. Daarbij wordt de GPS-ontvanger aan en uitgezet om de batterij te sparen. Ik denk dat die optie nog ingeschakeld is, dit heeft wel nadelig invloed op de nauwkeurigheid.
In de auto zet ik ‘m in een GSM-houder die met een zuignap op de voorruit plakt, gaat prima, hij blijft goed ontvangen ondanks de vertikale positie. Het GSM-hoesje maakt het mogelijk om ‘m aan een rugzakband te klemmen ter hoogte van je schouder, of met een elastiek op je fietsstuur -maar dat had je vast al ontdekt.
Dat van de treinoverkapping en zo klopt, maar het gaat ook wel om zeer zwakke satelietsignaaltjes op een minieme interne antenne. Ook tussen hoge gebouwen, onder natte bomen etc. is ontvangst matig tot slecht.
De spaarstand-instelling stond inderdaad nog aan (vandaar dat ik nog steeds met dezelfde set AAA’s werk). Ik zal nog een route doen in deze stand.