Houden podcasts een dinosaurus in stand?

“What makes the best podcasted lecture? Not the ones with a lot of questions either you can rarely hear audience questions on conference or lecture podcasts the best podcasted lectures will be the ones that are strict information delivery by someone with a dynamic, interesting voice. Does that someone have to be in a lecture hall? I think not, in fact, for quality sound, a studio would be the best place. I’m not sure I’m comfortable where this is heading…”

(bron)

Susan Lister heeft haar bedenkingen bij het gebruik van podcasts in het onderwijs. Ondanks haar betrokkenheid bij het Triple A Lecture Intervention Project waar het juist gaat om het optimaliseren van ‘lectures’ (colleges/frontaal onderwijs) had ze verwacht dat het een uitstervende werkvorm zou worden. Maar de introductie van podcasts lijkt het juist nieuw leven in te blazen. Maar ook heel veel nieuwe vragen op te roepen als je gaat nadenken over hoe dat het beste aan te pakken.
Ik ben het met haar eens dat we daar zeker (meer) onderzoek naar zullen moeten doen. En als het effe kan voordat we er grootschalig mee aan de slag gaan.

De projectsite van het Triple A Lecture Intervention Project is overigens ook een interessante om te bekijken met een wiki (met RSS) voor de projectdeelnemers, een FURL-overzicht (met RSS) met resources, een weblog van de projectleidster, een Listserver voor de communicatie via e-mail en screencasts van het gebruik van Furl en het gebruik van de wiki.
Zo zou ik veel meer projectwebsites willen zien!