feb 152005
 

Onlangs heeft de officiële stemming binnen IMS plaats gevonden en sinds vandaag zijn de documenten voor de IMS QTI versie 2.0 specificatie gepubliceerd op de IMS website.
Bij het ontwikkelen van deze versie heeft de implementeerbaarheid van de specificatie centraal gestaan. Het informatiemodel van versie 1.x is vervangen door een nieuw (eenduidiger) model. Dat heeft overigens wel tot gevolg gehad dat een paar vrijheidsgraden zijn verdwenen, maar heeft ook de nodige nieuwe flexibiliteit toegevoegd. Bijvoorbeeld in de vorm van de mogelijkheid om templates van vragen te klonen en veel betere mogelijkheden met betrekking tot het beschrijven en sturen van de te geven feedback. Ook is de metadata eenduidiger beschreven en is aangegeven hoe vragen met behulp van materiaalpakketten kunnen worden uitgewisseld.
Tot slot komt in de specificatie de relatie met Learning Design, Simple Sequencing en het CMI-datamodel aan bod.
Ook nieuw is de informatie over de wijze waarop een profiel van een systeem beschreven kan worden. Dat profiel kan dan vergeleken worden met het profiel van een QTI-vraag zodat vooraf al duidelijk is of een vraag gaat werken binnen het systeem.

Er is een conversietool beschikbaar waarmee vragen van de versie 1.2 naar 2.0 kunnen worden geconverteerd en in het Verenigd Koninkrijk is een demonstratie-engine gebouwd waar de voorbeeldbestanden op getest zijn. De in de documentatie getoonde screendumps zijn dan ook afkomstig uit een applicatie die die schermen daadwerkelijk maakt op basis van het XML-bestand en niet (zoals bij versie 1.x) op basis van mock-ups gemaakt.

Vanuit SURF SiX gaan we nu (uiteraard) proberen concrete support te krijgen bij in ieder geval de Nederlandse leveranciers van tools. We hebben gemerkt dat er voldoende behoefte bestaat aan het kunnen uitwisselen van toetsvragen en willen er nu ook mee voor zorgen dat de systemen die in het onderwijs gebruikt worden er ook daadwerkelijk ondersteuning voor gaan krijgen.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.