EMOOCS 2014 – dag 2

20140210-000933.jpg Jeetje, is er al weer een dag voorbij. Ja, de klok op mijn laptop geeft echt 23:35 uur aan. Ik ben net klaar met het weg werken van mijn mail, het bijwerken van Facebook en het doorbladeren van alle retweets en mentions van vandaag.
Toch ook vandaag maar weer even samengevat aan de hand van de tweets/retweets.
De eerste keynote van vandaag was van Simon Nelson, CEO van Future Learn, uit het Verenigd Koninkrijk.

Hij begon met een filmpje over MOOKs:

Het filmpje is (blijkbaar) al wat ouder, zwerft ook al wat langer online rond, maar is wel heel grappig.
En zijn verhaal leidde wel tot meer aparte tweets, zoals:



Sterk in het verhaal was de geĂŻntegreerde benadering van het hele sociale aspect bij hun insteek van MOOCs. En zo liet Simon dan ook zien hoeveel van hun studenten tot de categorie “social learners” behoren:


Diana Laurillard en haar reactie op MOOCs was in beide keynotes vanochtend aanwezig:


Al gold ook hier dat beide sprekers er een verschillend gewicht aan hechtten. Simon gaf aan dat je ook haar reactie van twee kanten kon zien: ja, ze had deels gelijk, maar van de andere kant polariseerde ze de discussie ook.

Interessante slide uit het verhaal van de tweede keynote spreekster, Debra Humphris waarin ze verwijst naar EduKit, een omgeving die tot doel heeft om docenten/scholen te helpen resources te vinden waarmee ze studenten kunnen ondersteunen.

Ik zie dat ik wat harder moet selecteren uit mijn tweets, snel door naar de parallelsessieronde 1. Ik had gekozen voor de ronde over video en MOOCs.
Het lijkt haast een open deur, maar toch niet verkeerd om nog een keer te noemen:


Die “mental effort” die je bij studenten moet bereiken is vaker genoemd. Het ging hier om onderzoek waarbij studenten zelf met de video aan de slag gingen, in dit geval met een tool genaamd WebDiver. Ook dit onderzoek (“Designing Video for Massive Open Online-Education: Conceptual Challenges from Learner-Centered Perspective”) is opgenomen in de proceedings (PDF!).
En ook hier, geen eenduidige resultaten (het was niet altijd beter):


Het HarverdX verhaal begon veelbelovend (ook eenvoudig om over te tweeten omdat er weinig tekst op de slides stond), maar de spreker kwam klem te zitten in de grafieken die hij liet zien, zeker toen hij tijdens zijn verhaal een paar vragen over de betekenis van X en Y-as kreeg. Jammer.

Een ander onderzoek naar het al dan niet synchroon bekijken van video’s in studiegroepen leek in eeste instantie vooral een erg klein experiment waarbij het onduidelijk was waarĂłm je de vragen die ze stelden wilde stellen.


Maar de aanbevelingen om bij MOOC gebruikers de mogelijkheid te geven om video’s naar wens synchroon te bekijken, was er wel eentje om langer over na te denken voor als je MOOCs of online video’s ook offline in dit soort studiegroepen wilt gaan inzetten.

Het eye-tracker onderzoek naar het gebruik van video’s was gisteren al even aan bod gekomen en was het interessantste onderzoek van de dag:


Even kijken of ook de korte video die ik maakte bij het embedden klikbaar is:


Opvallende observatie:

De tweede ronde was een “mixed bag” van presentaties.
Interessant:


En leerzaam omdat ik er (ja, stom natuurlijk) eigenlijk nooit bij stil gestaan had dat ook in vluchtelingenkampen hoog opgeleide mensen terecht komen.
Ernstig (weer een framework):


Hilarisch (ik dacht echt dat iedereen dit verhaal inmiddels wel kende):


Bingokaarten:


Nieuwe moeilijke begrippen:


En zaken om over na te denken:


Al vind ik de kritiek over post-kolonialisme bij MOOCs soms ook wel een beetje het in de bek kijken van een gegeven paard.

De laatste keynotespreker van Gardner had een leuk verhaal, al was ik het zeker niet altijd met hem eens:

En daarmee doe ik een volle conferentiedag ongetwijfeld niet volledig recht. Tussendoor nog veel gepraat over de sessies, over hoe we met Open Onderwijs in Nederland om moeten gaan.
Mijn iPad had het aan het einde van de dag gehad:


De dag werd afgesloten met een heerlijke, maar ook heftige kaasfondue in Chalet Suisse
2014-02-11 20.41.01
En die zorgde er uiteindelijk voor dat ik dit bericht af zit te maken om 6 uur ’s ochtends op de laatste dag van de conferentie (waarbij ik hem gewoon maar weer even antidateer) omdat ook mijn accu leeg was toen ik aan kwam in het hotel.

Vandaag nog een halve dag conferentie. Doordat dat uit het conceptprogramma niet helemaal duidelijk was, heb ik pas donderdagochtend een vlucht terug geboekt. Dus kan ik vanmiddag ook nog even kijken of ik wat dichter bij de indrukwekkende bergen kan komen die je hier wel kunt zien liggen, maar niet aan kunt raken.

Oh, en ik kwam een aantal keer voor in deze Storify van de eerste dag:
https://twitter.com/OpenEduEU/status/433200514336321536

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

EMOOCS 2014 – dag 2 http://t.co/F0Turnt3jM