Mediawijsheid en een bus in een tunnel


Het openbaar vervoer is echt super deze week als het gaat om het vinden van voorbeelden en discussiepunten rond ICT-geletterdheid. Vandaag opnieuw. Wat wil het geval: in Maastricht is de nieuwe A2-tunnel vandaag geopend. Feest! Een heleboel hotemetoten, cameraploegen, iedereen wil er bij zijn die eerste keer.
De minister is er en rijdt in een bus (van de firma Munckhof) als een van de eersten, in laag tempo, door de tunnel heen. Leuk fotomomentje, camera’s erbij, je kent het wel.
Maar hé wat zien we nu? Op een van de foto’s van de minister, waar ze haar duim vrolijk opsteekt terwijl ze in de bus door de tunnel rijdt, is te zien dat de buschauffeur met zijn eigen smartphone ook een filmpje van de rit aan het maken is.

O nee! Schande! Foei! Onacceptabel! Betreurenswaardig!
Daar móet je als bedrijf natuurlijk meteen publiekelijk afstand van nemen! Toch? Niet?

[in een lessituatie zou ik de leerlingen nu laten stemmen…]

Nou, wellicht moet je ook even op de tweet van het bedrijf Munckhof (zie hierboven) klikken en een  paar van de reacties lezen.

[wat zou er gebeuren als ik de leerlingen nu weer liet stemmen op die eerste vraag?]

Wat zouden leerlingen in het voortgezet onderwijs hier eigenlijk van vinden? Zelfs zónder de reacties van de Twitter reageerders gelezen te hebben. Ik zou het een interessant gesprek vinden.

Ik heb hieronder de tweet van Munckhof een 1 scherm van reacties voor mezelf even opgeslagen, want het zou me niets verbazen als hij verwijderd wordt omdat het bedrijf zich realiseert dat ze wellicht toch niet zo handig gereageerd hebben. Dat het ook niet handig is om een medewerker zomaar publiekelijk af te vallen, dat het eigenlijk veel handiger was geweest om zélf voor een dashcam te zorgen voor filmpjes, dat een tweet als “Onze chauffeur heeft in zijn enthousiasme de openingsrit gefilmd. Dat doen onze chauffeurs natuurlijk normaal niet, dan letten ze 100% op uw veiligheid!” ook had duidelijk gemaakt dat dit niet heel slim van die chauffeur was, maar dat je niet meteen de indruk wilt wekken dat de goede man een zware reprimande boven het hoofd hangt. Overigens: een gesprek met de betreffende chauffeur lijkt echter helemaal op zijn plek, maar had voorkomen kunnen worden door je als bedrijf te realiseren dat dit soort momenten ook voor jouw eigen medewerkers speciaal zijn (en dus vooraf al meedenken over een veilige manier van vastleggen).