EMMA Summer School dag 2

Summerschool_day_2 En toen was het alweer 23:00 (geweest) op dag 2 van de EMMA Summerschool. Het was een leerzaam, maar pittig dagje, deels ook omdat het hier nu niet alleen warm is maar ook vochtig. En dan is het moeilijk om lange dagen te maken. Gelukkig waren de sessies zelf interessant genoeg. De presentaties komen nu ook met en met online via de EMMA pagina, dus is het wat gemakkelijker om ook daar meteen naar te verwijzen. Ik ga er in sneltreinvaart doorheen.

De eerste sessie van de dag werd verzorgd door Olga Firssova van de Open Universiteit uit Nederland en Mart Laanpere van de Tallinn universiteit uit Estland.

De sessie ging van start met een oefening om vanuit 4 invalshoeken (lerende, docent, curiculum, omgeving) te kijken wat alleen online (in een MOOC) kan, wat alleen offline en wat op het tussenliggende gebied kan liggen. Doel van de oefening was om na te denken over die aspecten en je te realiseren dat sommige dingen heel goed online kunnen en andere juist niet.

Mart ging in op Instructional Design en de First principles of learning (Merrill).
Zie o.a. http://mdavidmerrill.com/Papers/firstprinciplesbymerrill.pdf
We gingen daarna aan het werk met die uitgangspunten en dat bleek minder makkelijk gezegd dan gedaan. Het idee was namelijk om te denken in de vorm van “whole tasks” waarbij die tasks in het begin helemaal niet direct binnen de context zelf hoeven plaats te vinden. Bv. als je nieuwe docenten uitleg wilt geven over assessment dan zou je kunnen beginnen met twee vriendinnen die samen een cadeau voor een derde vriendin gaan uitzoeken, of het bakken van een taart op basis van een recept en dan bepalen welke het beste is.
Hoewel die helemaal niets met toetsing te maken lijken te hebben, zijn het juist voorbeelden van assessment zónder de nieuwe context (exact) te kennen.

Aansluitend kregen we een demo van de backend van EMMA en de stappen die er bij komen kijken om een MOOC te produceren. Hier is (nog) geen presentatie van beschikbaar. Wel hebben we huiswerk opgekregen voor donderdag. Dat wordt een wat grotere uitdaging gezien de gevulde dagen.

De sessie over social software en MOOC leverde niet meteen nieuwe inzichten op, maar het was een nuttige samenvatting aan de hand van de 9 stappen van een MOOC.

Er zijn een aantal voorbeelden voorbij gekomen van EMMA MOOCs waarbij het sociale deel goed werkte:
http://platform.europeanmoocs.eu/course_mooc_owu_open_wine_university_
en
http://platform.europeanmoocs.eu/course_digital_culture_and_writing_cu
En we hebben gediscussieerd over de vraag of je sociale media tools nou juist ín uit buiten je MOOC omgeving wilt hebben. Er was geen “het moet zo” uitkomst, maar externe sociale media hebben als nadeel dat je de content van de MOOC over verschillende platformen verdeeld. Betekent ook na afloop niet alles op één plek als resource en voor je analytics (gebruiksdata) is het wat ingewikkelder.

Na de lunch was het de beurt aan Jorge Civera om iets te vertellen over de ingebouwde vertaalfeatures van EMMA:

  • Spraakherkenning (herkennen van gesproken opdrachten)
  • Automatische vertaling (bv het automatisch laten maken van vertaling voor je ondertitels).
  • Tekst naar spraak.

In een MOOC moet je heel wat verschillende dingen vertalen:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Videos
  • Conversaties (forum)

Het EMMA platform houdt zich op het moment alleen bezig met tekst en video voor de vertalingen.

Ook nu hoefden we gelukkig niet alleen te luisteren, Jorge had voor een een account aangemaakt op de omgeving. Er stond al een video klaar en een stuk tekst.

Er waren een aantal stappen mogelijk: op basis van een video (kan ook Nederlandse video zijn), wordt er een transcript gemaakt (de audio wordt herkend naar tekst en als ondertitels weergegeven). Deze transcript zijn niet perfect/foutloos. Je moet dus de gegenereerde teksten aanpassen in de omgeving (zie hierboven) door te luisteren naar de video en de tekst aan te passen.
Dan kun je de tekst, ook nu weer automatisch, laten vertalen naar een andere taal. Ook die vertaling is niet foutloos en moet gecontroleerd worden.
Het systeem is beter in het herkennen van de teksten als de audio van goede kwaliteit is én als het teksten heeft die horen bij het onderwerp van de video. Bijvoorbeeld in de vorm van dia’s die gebruikt worden door de spreker of een reader / ondersteunende tekst. Die wordt dan namelijk gebruikt om een corpus op te bouwen op basis waarvan de herkenning plaats vindt. Betrouwbaarheid van de herkenning is wisselend, vergelijkbaar met Google translate. Je moet rekenen dat je ongeveer 50% van de tijd bespaart die het handmatig had gekost. Het kost dus zeker nog steeds tijd. Foutloos vertalen bijvoorbeeld is namelijk niet alleen een technisch iets, je hebt te maken met taalspecifieke constructies en uitdrukkingen die een systeem heel moeilijk kan herkennen.

De tools worden door de universiteit van Valencia geïntegreerd in de EMMA-omgeving, maar zijn ook los te gebruiken, of via een API met andere tools. Ik kan me voorstellen dat het ook zinvol is voor puur Nederlandstalige video’s die van een Nederlandse ondertiteling voorzien worden. Bij EdX plaatsen ze die tekst *naast* de video en die maken het snel even scannen van een video heel eenvoudig. Video’s worden zo ook voor zoekmachines die alleen met tekst overweg kunnen doorzoekbaar.

Als laatste was het de beurt aan Matty Vanbruel die het had specifiek over video in MOOCs.

Belangrijke boodschap hier was om toch ook vooral goed na te denken of een video in een bepaalde situatie de juiste oplossing was. Matty ging in op het framework van Jack Koumi (zie naast de slides ook deze bijdrage), de doelen die je kunt hebben met een video (het is meer dan een middel om content over te brengen), de productiekosten van een video (ontwerp kost meer tijd/geld dan techniek – al zijn verhalen over microfoons van $25 leuk, maar de meeste op dat gebied zijn crap!).

Al met al was het een nuttige dag. Zwaar vanwege het weer, interessant vanwege de inhoud. Op naar dag 3.

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

EMMA Summer School dag 2 http://t.co/4lp0H0RyUt

trackback
8 jaren geleden

Als oud-EMMA betrokkene bevalt me wat ik bij lees: EMMA Summer School dag 2 http://t.co/9TrjRH5TEZ #EUMOOCS