Een uniforme klantbenadering in het onderwijs?

ED digitaalDe komende twee weken heb ik een gratis proefabonnement op het Algemeen Dagblad (AD), naast mijn reguliere krantenabonnement op het Eindhovens Dagblad (ED). Het is als Limburger die nu al ruim 10 jaar in Brabant woont grappig om een krant te lezen die duidelijk Rotterdamse roots heeft. In het ED zul je op dinsdag in ieder geen achtergrondartikelen vinden over Perez en Koeman. Maar er gebeurde ook iets vervelends / grappigs (afhankelijk van hoe je er naar kijkt). Ik had de kranten op elkaar gelegd en begon met het AD. Daar stonden een paar leuke artikelen in, niks mis mee, veel foto’s van de storm gisteren, kortom prima eerste indruk. Totdat ik op een gegeven moment een pagina tegen kwam waarop ik kon lezen dat ik vanaf vandaag het ED ook elektronisch kon lezen. Huh?

Ik had, zonder het te merken doorgebladerd naar het ED. Layout, opmaak, uitstraling van AD en ED waren blijkbaar dusdanig gelijk aan elkaar dat ik het niet gemerkt had. Ja, ik had me er over verbaasd dat er nóg een artikel over het rapport over PSV langs kwam, maar op de voorpagina van het ED viel mijn blik eerder op het lijstje foto’s van leden van de klankbordgroep (mijn a.s. voorzitter van het CvB stond daar ook tussen) dan op het ED logo (dat overigens op dezelfde plek staat als het AD logo.
Het zegt veel over het onderscheidend vermogen van kranten ten opzichte van elkaar. Natuurlijk, had ik de Telegraaf gelezen naast het ED, dan was het wel duidelijk geweest, maar nu niet.
Verder met de digitale versie van het ED dan. Daar wilde ik wel toegang toe hebben. De krant maakte melding van mijn klantnummer, dat ik op “mijn bankafschrift” kon vinden. Die krijg ik al een tijdje niet meer. Dus naar ING.nl en ingelogd op “mijn ING”. Hmmm, ik kon toch zoeken op naam bij de afschriften?
Nee, op de website kan dat (nog) niet. Het bleek dat ik dat gedaan had in de iPad App. Dus die opgestart. En inderdaad, daar kan ik gemakkelijk zoeken op Wegener en krijg ik netjes een lijstje met alle recente afschriften van dat bedrijf. Handig!

Nog handiger: onder elke afschrift staat een “deel” knopje zodat ik de benodigde afschrift met mijn klantnummer eenvoudig naar mezelf door kan mailen. De mail bevat dan een PDF. Dat lijkt wat omslachtig, maar is ook handig als je bijvoorbeeld op basis van die overschrift een declaratie wilt indienen of als je een afschrift moet hebben van alleen die betaling (bv. als je de kassabon kwijt bent en toch bij een winkel wint aantonen dat je iets daar gekocht hebt op een bepaalde datum!). Waarom zit die functionaliteit niet ook in de website?
Zomaar een gewone dinsdagochtend, tijdens het ontbijt, een kop koffie (tja) en nog voordat het 7 uur is.

Op weg naar mijn werk realiseerde ik me dat ik helemaal niet wil kiezen tussen het ED en het AD. Ik vond vandaag een groot deel van de achtergrondartikelen in het AD interessanter dan die van het ED. Maar het nieuws over Feyenoord kon me natuurlijk gestolen worden, terwijl ik wél wilde lezen wat er lokaal in mijn eigen Deurne gebeurt was (of nog gaat gebeuren). Mijn krant is dus een PD (en die afkorting moet ik niet voluit hoeven te schrijven).
Dat gaat op papier natuurlijk niet snel lukken. Printing on demand van kranten is al één ding maar dan wordt de krantenjongen meer een postbode die elke krant in de exact juiste brievenbus moet stoppen. Goed, digitaal dan. Dat zou moeten kunnen zou je denken. Maar het AD is van de Persgroep en het ED van Wegener. En ook in de digitale versies van beide kranten zie je terug dat zo’n samengestelde krant wel eens lang zou kunnen duren. Want “delen” van content kan in beide apps alleen als je een screenshot maakt op je iPad. Voor het overige is de content vooral zo strak mogelijk in de applicatie opgesloten. Zelfs een print (naar PDF natuurlijk, niet naar papier!) functie ontbreekt.

Maar stel je dat nou eens voor in het onderwijs….

(nee, dat deel ga ik niet voor je invullen, daar is het te laat op de avond voor, slaap er rustig eens een nachtje over, dan zet je het morgenvroeg hier in de reacties. Zie ik het als ik klaar ben met door het AD en ED bladeren!)

ED_Keuzes ED_Online

[update 30-10-2013 – 6:50] Kijk, en als je het dan toch over kranten lezen en uniforme klantbenadering hebt: de iPad apps van het AD en ED zien er heel verschillend uit, maar waren identiek in 1 ding: je kunt er niet even een (verwijzing naar of zelfs een screenshot van) een artikel delen vanuit de App.

Wat blijkt: bij het ED moet je daarvoor in de online E-paper app zijn met je PC. Want in die applicatie kun je wél een individueel artikel selecteren en dat zelfs als leesbare PDF opslaan. Ik zal toch niet de enige zijn die dat wil kunnen? Nee, dat klopt. Maar in de FAQ  staat de uitleg over het maken van een PDF alleen bij E-paper Online, niet bij de E-paper App. Ik moet dus als gebruiker weten dat het bij de ene optie wel kan en de andere niet, dan alleen ga ik op de juiste plek zoeken naar de informatie die me verteld wat ik al wist. Duh.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Een uniforme klantbenadering in het onderwijs? Voorbeelden genoeg van hoe het anders zou moeten http://t.co/dd5VdrYDPP via @ICTOblog