Hoe betrek je het online publiek bij een webcast

Sonic Foundry, het bedrijf achter Mediasite, organiseert met enige regelmaat online webcasts over onderwerpen gerelateerd aan hun product. Aardig daarbij is overigens dat het zeker niet altijd alleen maar met hun product kan, je kunt er ook veel generieke zaken leren. Zoals bij de webcast van afgelopen dinsdag getiteld “3 ways to give your online audience a voice“.

Hierbij ging het over de vraag hoe je bij een hybrid event, dat wil zeggen een evenement/congres met zowel een live/face-2-face component als een online component, er ook voor zorgt dat de online deelnemers ondersteund worden en bij het evenement betrokken worden.
De drie onderdelen die in de presentatie aan bod komen zijn:

  1. tech tools (technische hulpmiddelen)
  2. social media (sociale media)
  3. virtual host (gastheer/gastvrouw voor het virtuele deel)

Voorbeelden van technische tools die aan bod kwamen zijn: chat, het kunnen stellen van vragen en de polls (stemopties). Voorbeelden van sociale media die langs komen zijn: Twitter, Facebook, LinkedIn en andere communities die toch al voor de conferentie gebruikt worden.

De virtual event host, de gastheer/gastvrouw voor het virtuele deel is, een belangrijke toevoeging die inderdaad bij gemengde evenementen vaak vergeten wordt. Er wordt dan een stream de wereld in gestuurd en wie wil kijken moet dat maar doen, maar er bij betrokken worden ze meestal niet. Incidenteel wel, vaak bij losse presentaties, maar het is zeker ook bij een wat groter evenement relevant.

Bij de bronnen die bij de sessie geleverd worden (zie het paperclip icoontje rechtsonder) staan verwijzingen naar een voorbeeld van een gastvrouw als:

Één ding waren ze wel heel erg duidelijk in: een online component hoort gewoon bij een beetje conferentie. Immers, er zijn altijd mensen die er niet bij kunnen zijn, waarvoor de reisafstand een belemmering is, mensen die geen budget hebben voor deelname aan het live onderdeel. Door het zo aan te bieden heb je tijdens de conferentie én erna een verhaal online. De mensen die online meekijken blijken vaak ook de mensen te zijn die daarover berichten via hun weblog, via twitter etc. en dat levert je dus nóg meer exposure op.