Met spierkracht je iPhone opladen


Met de komst van de e-bikes zijn fietsen die elektriciteit verbruiken heel gewoon. Dat je met een fiets elektriciteit kunt opwekken is natuurlijk ook al lang bekend, de meesten van ons hebben een dynamo die ’s avonds al piepend de lampen van de fiets voorziet van elektriciteit. Zo’n dynamo gebruik je alleen als het nodig is. Iedereen “begrijpt” namelijk dat het voor extra weerstand tijdens het fietsen zorgt en dat wil je alleen indien nodig.

Naafdynamo’s zijn dynamo’s die, de naam zegt het al, in de naaf van het fietswiel verwerkt zijn. En hoewel er wat discussie is over de extra weerstand die ze opleveren, staan naafdynamo’s altijd “aan”. Dat wil zeggen: ze leveren altijd elektriciteit tijdens het fietsen. Ook als je je licht niet aan hebt staan.
En al meer dan eens heeft iemand bedacht “daar moet toch iets mee te doen zijn?”. Inderdaad. Als je er een oplader aan hangt, dan kun je een kleine batterij opladen en die kan op zijn beurt weer andere apparaten opladen. Bijvoorbeeld je iPhone of een GPS-ontvanger.

Bovenstaand filmpje gaat over de BioLogic ReeCharge van Dahon. De accu is van de fiets te verwijderen, dus als je tijdens een fietstocht ergens afstapt dan neem je hem samen met je iPhone gewoon mee. Zij waren overigens niet de eersten, al bij de introductie van de eerste iPhone liet Motorola een variant er op zien en uit Australië komt een product genaamd PedalPower+. Nou ja komt, het blijkt in alle gevallen moeilijk te zijn om er eentje te bestellen. Heel goedkoop zijn ze niet, ik zag een prijs van $99 voor de ReeCharge, zeker als je bedenkt dat dat zonder naafdynamo is.

Maar het concept is natuurlijk schitterend.

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
zenpa
zenpa
13 jaren geleden

De naafdynamo levert wel spanning, maar als er géén lamp is aangesloten géén stroom en dus ook géén vermogen (engergie zo je wilt). Dat betekent dat je weinig van je dynamo merkt als je lamp niet brandt. Maar zodra je dynamo gaat belasten -met een lamp op een andere belasting zoals het opladen van je iPhone- wordt wel energie geleverd en die energie moet je als fietser leveren. Dat is dan een kleine maar wel merkbare (meetbare) last. Dus: niks voor niks -helaas.