Gebarentaal in begrijpelijke taal

P gebarentaal - Klik voor grotere versie
“Toen ik de pabo deed, dacht ik dat ik ooit nog wel eens gebarentaal zou gaan leren. Ik had ooit eens een kaartje gezien waarop het ‘gebarenalfabet’ stond. En ik dacht dat je die vingerspelling moest leren en dan kende je gebarentaal. Ik dacht dat gebarentaal internationaal afgesproken was. Want dat leek me handig. Dat soort dingen dacht ik.”

(bron)

Als Remko Boers dacht dat hij niet alles van gebarentaal wist, dan is hij zeker niet de enige. Daarom heb ik met veel interesse zijn post gelezen over dit onderwerp.
Hij verwijst o.a. ook naar dit bericht op de Kennisnet site voor het speciaal onderwijs. Blijkt er ook voor het Nederlands een hele serie video’s gratis online beschikbaar te zijn.

Een ding weet ik echter wel na het bekijken van een paar van die filmpjes: het is net zo moeilijk als het leren van een gesproken taal. En zonder directe reden om het re leren lijkt het me niet snel iets wat je ‘erbij’ doet.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Remko Boers
15 jaren geleden

Ik weet nu beter. Ik ben blij dat je er ook wat van opgestoken hebt. Als je goed gaat zoeken, is er nog veel meer materiaal beschikbaar.
Ik heb de stille hoop dat de Hogeschool Utrecht het gebruik van youtube ook nog gaat ontdekken.

Bedankt voor je verwijzing.