Drenthe College in de schijnwerpers

Verboden Toegang (foto door: illustir)
“Normaal gesproken ‘klap ik niet uit de school’ maar vandaag moet ik deze met mezelf afgesproken ‘beroepscode’ helaas doorbreken om te voorkomen dat mensen die het afgelopen jaar mijn presentaties hebben bijgewoond -waar ik een enthousiast en bevlogen pleidooi hield over het gebruik van Youtube in de les- vanuit een andere bron horen wat ik hier bekend maak.”

(bron)

Een terecht beroepscode, want bloggen over je werk is niet geheel zonder risico en met reden.
Het (inmiddels even uitgestelde) plan ([update] zie ook deze update van Willem) van het Drenthe College om met ingang van vandaag zowel YouTube als Hyves te blokkeren zorgde er echter voor dat Willem Karssenberg voor een keer wél uit de school klapte in zijn post van gisterenavond.

Via Twitter en RSS verspreidde de verontwaardiging zich en natuurlijk was Willem zo slim om zijn blogpost ook in de organisatie door te sturen naar de betrokkenen.

Het resultaat:
Op zijn blog staat de teller van de reacties op het moment op 61.
Als je vandaag zoekt op Drenthe College via Google, dan staat de post van Marie-Jose Klaver getiteld “Drenthe College verbiedt Hyves en YouTube” op de eerste pagina met resultaten.
En het is zeker niet het enige bericht naar aanleiding hiervan. In willekeurige volgorde:
* Nou breekt zijn klomp
* Wat jammer nou toch, reactie op blog van Willem Karssenberg
* Onbenullig
* Forbidden!
* Onderwijs 21e eeuw: YouTube op school geblokkeerd?
* Sites blokkeren op school
* Hoe bereid je studenten voor op de toekomst?
* EEEEDEeeeots!!
* Plaatsvervangende schaamte en excuses
En het aantal zal ongetwijfeld nog toenemen.
De reacties en posts geven vooral onbegrip en verbijstering weer, al zitten er ook wel een meer genuanceerde reacties/meningen tussen.
Het is niet de eerste school (of bedrijf) die beperkende maatregelen invoert, Hyves en YouTube zullen ongetwijfeld ook voor onzin gebruikt worden. Maar de andere mening die doorklinkt is dat afsluiten (verbieden) nou eenmaal niet de oplossing is. Dat de uitdaging ligt bij het in de hand houden via opvoeden.

In zo’n uitspraak zit natuurlijk wel ook een belangrijke aanname: dat docenten, medewerkers en studenten ook in de volledige breedte de moeite willen nemen voor dat opvoeden.
Want vaak genoeg is het slechts een beperkte groep die dat wil, durft, of kan. En wat wil je dan als organisatie?

Blijft overeind dat de interne communicatie hierover binnen het Drenthe College blijkbaar ook op een alles behalve handige manier verlopen is. Maar ook daar is het Drenthe College helaas niet uniek.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd welk vervolg dit krijgt. Drenthe College kan het geheel een positieve draai geven door intern een echte discussie aan te zwengelen over deze voorzieningen. Zowel vanuit onderwijskundig als beheersmatig oogpunt gezien. Zou niet verkeerd zijn.