Arduino -> micro:bit -> Circuit Playground

Vandaag heb ik eindelijk wat meer tijd kunnen besteden aan een van de “concurrenten” van de micro:bit, namelijk de Circuit Playground van Adafruit. En ik weet wel, het als een concurrent plaatsen maakt het meteen zo’n “wie is beter?” discussie en dat levert niet altijd de meeste informatie op. En ik neem ook aan dat als iemand van Adafruit dit bericht zou lezen (via Google Translate), ze meteen zouden zeggen dat ze het geen concurrent vinden, maar producten die naast elkaar kunnen bestaan. En dat is ook zeker zo, maar het kan hoe dan ook geen kwaad om beide producten ook met elkaar te vergelijken. Want ze hebben een groot aantal dezelfde functionaliteiten en toch ook weer duidelijke verschillen.

Ik heb ze hieronder naast elkaar gezet. De vorm is uiteraard verschillend, de Circuit Playground is rond, zoals een aantal andere boards die door Adafruit ontworpen zijn en zo gemakkelijker in kleding te verwerken zijn. Beiden hebben grote GPIO-aansluitingen waar je met krokodilbek-klemmen kabels aan kunt bevestigen. Ze hebben allebei drukknoppen, een kompas, een accelerometer aan boord. De micro:bit heeft een led pixel matrix met 1 kleur, de Circuit Playground heeft maar 10 pixels, maar dat zijn NeoPixels die heel veel kleuren kunnen hebben. De micro:bit heeft Bluetooth Low Energy (BLE), voor de Circuit Playground moet je daarvoor een aparte uitbreiding van bijna 20 euro aanschaffen. De Circuit Playground heeft een mini speaker (kan geluid maken, geen muziek op die manier) en een licht sensor. De micro:bit kan via een connector 20 IO-poorten beschikbaar maken. Beiden hebben capacitive touch mogelijkheden.

Op de externe connectiviteit via BLE na zou je zeggen dat beide apparaten niet zo heel veel van elkaar verschillen. Waar het al wat anders wordt is als het gaat om het open source hardware ontwerp van de micro:bit die iedereen in staat moet stellen om apparaten te produceren, terwijl de Circuit Playground alleen via Adafruit gemaakt wordt. Ook zijn er voor de micro:bit vele verschillende, online en offline ontwikkelomgevingen, bijvoorbeeld deze via https://pxt.microbit.org/. De Circuit Playground sluit aan bij de Arduino ontwikkelomgeving, al kun je er ook via Python tegenaan praten. Beide omgevingen hebben de nodige voorbeelden als het gaat om projecten die leerlingen kunnen bouwen, zie bijvoorbeeld deze pagina van Adafruit, al zal de micro:bit met de grotere installed base in het Verenigd Koninkrijk hier het voordeel hebben qua snelheid waarmee die voorbeelden uitgebreid worden.

Toen ik bij Adafruit het voorbeeld zag van een Circuit Playground in combinatie met een losse BLE adapter moest ik meteen denken aan de micro:bit die ik in huis had. Die heeft wél BLE én kan via RX/TX communiceren met de buitenwereld (voor uitleg over UART en RX/TX zie dit bericht), zou ik die niet aan de Circuit Playground kunnen koppelen? Nou, dat ging iets minder gemakkelijk dan ik gehoopt had. Hierboven kun je zien dat het gelukt is, al gebruik ik nog geen BLE. Ik heb een Arduino Leonardo via een seriële verbinding gekoppeld aan de micro:bit die op zijn beurt weer gekoppeld is aan de Circuit Playground. De Arduino geeft een getal tussen 0 – 10 door aan de micro:bit, die laat hem zien op zijn matrix en geeft hem dan weer door aan de Circuit Playground die op basis daarvan 0 – 10 Neopixels aanschakelt. Allemaal steeds via 1 draadje. Uitleg over de werking volgt in een aparte blogpost. Het weekend is namelijk al weer voorbij.