Feb 262014
 

Webinar_Fydes Vandaag heb ik twee webinars begeleidt. De eerste, verzorgd door de dienst Onderwijs en Onderzoek in samenwerking met de Fontys lectoraten (zie hier voor info en opname) vond plaats met behulp van Mediasite. De andere, verzorgd door Fontys Fydes, werd uitgevoerd via Adobe Connect (zie hier voor info en opname).

Grote vraag is/was natuurlijk: welke van de opties is beter? En ook nu is het antwoord: dat hangt er vanaf.

Het hangt af van wat je wil en kunt.
2014-02-26 12.45.09Adobe Connect
Bij Adobe Connect maken we gebruik van de door Adobe gehoste dienst. Voor één gastheer (is de persoon die de ruimte beheert, je kunt meerdere sprekers hebben) en maximaal 100 deelnemers betaal je ongeveer 50 euro per maand (wat minder als je meteen voor een jaar vastlegt).

Je zit dan met een webcam en (meestal) headset als spreker en/of moderator achter een computer en verzorgd een presentatie / uitleg / instructie etc.
Deelnemers zitten ook individueel achter hun computer, in de meeste gevallen krijgen zij niet de mogelijkheid om video of audio te verzenden (al kun je dat wel aanzetten) maar reageren zij via tekstchat. Dat kan gefilterd via een moderator, maar ook rechtstreeks zodat iedereen meteen van elkaar ziet wat er gezegd wordt.

Sonic Foundry Mediasite
Voor de livestreaming optie van Mediasite heb je een recorder nodig. De kostprijs per jaar daarvan kan ik hier niet zomaar vermelden, maar is een veelvoud (meer dan 10x duurder) per jaar dan de Adobe Connect optie.
Bij Mediasite werk je meestal met (semi-)professionele camera’s, je kunt zorgen voor belichting, draadloze microfoons etc. Ook kun je meerdere sprekers zonder problemen tegelijkertijd (in hoge kwaliteit) in beeld brengen.

Deelnemers zitten ook nu meestal achter hun computer. Zij kunnen geen audio of video verzenden. Interactie gaat via de moderator en een “ask a question” dialoog. Deelnemers kunnen niet zien wat andere deelnemers vragen en kunnen niet zien hoeveel (of welke) andere deelnemers er zijn.

Welke is nou beter?
Zoals gezegd, dat hangt er vanaf.
De initiële investering bij Adobe Connect is een stuk lager. In veel gevallen heb je geen of nauwelijks aanschafkosten (eventueel een paar goede headsets of webcams). Je betaald een overzichtelijk maandelijks bedrag.
Daarnaast is de interactie bij Adobe Connect veel directer. Ik heb niet alleen bij de twee webinars nu, maar ook bij webinars die ik zelf op die manier verzorgd heb, gemerkt dat er bij zulke webinars met Adobe Connect veel en veel meer over en weer gereageerd wordt. Soms ook wel tot het niveau waarop het allemaal wel heel veel wordt om tijdens de sessie te behappen. Zelfs met een moderator erbij.
En je bent natuurlijk ook kwetsbaarder voor ‘vervelende’ deelnemers. Mensen die de vragen aan de spreker al beantwoorden (en dan niet goed of onvolledig) of via de chat hun ontevredenheid met het onderwerp, de spreker, andere deelnemers of wat dan ook kenbaar maken.
Voor 10-20 deelnemers lijkt me dat goed, voor meer zul je bij Adobe Connect ook de directe interactie moeten terugschakelen (en dat kan ook!).

Beide systemen maken opnemen mogelijk. Bij Adobe Connect staan die op een externe server bij Adobe, in ons geval staan ze bij Mediasite op een externe server bij Mediamission (waar we de hosting inkopen).  Voor de webinars van Fydes maken we op het moment handmatig een schermopname van het webinar zodat we ook een MP4 versie van de opname hebben. Adobe levert alleen een Flash-versie van die opname. Dat extra handwerk wordt belangrijker als je dit erg vaak gaat doen.

Zowel Adobe Connect als Mediasite hebben ondersteuning voor tablets (iPad en Android). En beide systemen maken het delen van de desktop of van een presentatie mogelijk.

Mediasite is vooral handig als je bijvoorbeeld een live spreker wilt streamen (dus bijvoorbeeld iemand die voor een zaal staat) of als je (zoals wij vandaag ook deden) een goede camera op een tweetal sprekers wilt richten. Dat zo je natuurlijk met een HD webcam ook kunnen proberen, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde.

De rapportage-optie van Mediasite om inzicht te krijgen op het gebruik past daarnaast wee beter bij wat ik zou willen zien.

Conclusie
Zelf zou ik het ene nog niet direct voor het andere willen inruilen. Ik denk dat we voor beide scenario’s toepassingen hebben. Het lijkt me dus ook zinvol om ze naast elkaar in te zetten daar waar dat het handigste is.

En jij? Welke zou jij kiezen?

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Webinars verzorgen – Adobe Connect versus Mediasite”

  1. Als deelnemer vond ik de eerste kennismaking met Adobe Connect erg prettig. Het werkt technisch gezien allemaal prima, inclusief goed geluid, gebruik van de poll en de chat functie waarbij je ook de namen van de chatters zag. Ook was het mogelijk om 1 op 1 te chatten (die optie heb ik overigens nog niet getest). Over de videokwaliteit kan ik niets melden, bij de sessie die ik gevolgd heb, werd alleen de presentatie getoond en kreeg je een fotootje te zien van de spreker op dat moment. Ik denk dat het live in beeld laten zien van een presentator wel soms fijner was geweest omdat het nu vrij statisch was. Maar mijn eerste indruk was prima!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.