Feb 042014
 


Vanavond mocht ik weer een avond verzorgen als onderdeel van de post-HBO e-Learning van Fontys. Dit keer ging het weer over elektronische boeken (ik ben ooit begonnen met avonden over social software, daarna video in het onderwijs en nu dus e-books).

Je ziet hierboven de PowerPoint die ik gebruikt heb, maar die heb ik zeker niet helemaal lineair doorlopen, ik ben op bepaalde momenten naar delen toe gesprongen omdat het logischer was om dat op dat moment uit te leggen.
Wat ik de vorige keren ook gemerkt had was dat de groep cursisten (er waren er 10 vandaag) heel divers was. Daarom had ik vooraf een kort filmpje gemaakt voor in de leeromgeving waarin ik mezelf introduceerde en toelichting gaf bij de huiswerkopdrachten.
Een van de opdrachten was het invullen van een korte online vragenlijst waarmee ze hun voorkennis maar ook hun interesses voor de avond konden aangeven. Die interesses werden gescoord op een 5-punts schaal (1 is erg onbelangrijk, 5 is heel belangrijk). Daarbij ging het dan bijvoorbeeld om zaken als “het converteren van bestaande materialen naar een ebook” of “de werking van DRM” of “het met collega’s ervaringen uitwisselen over het gebruik van ebook in hun organisatie”.
En wat denk je? Ik kreeg een haast maximale spreiding van de scores. Niet dat 1 t/m 5 steeds door een exact gelijk aantal mensen gekozen was, maar wel zo dat je bij elke vraag wel kon stellen: een groot genoeg deel vindt het belangrijk en een groot genoeg deel niet.

Tijdens de avond heb ik daarom het enige gedaan wat er volgens mij mogelijk was: ik heb de resultaten op de beamer gezet en de deelnemers laten zien dat er grote verschillen waren. Uitgelegd dat van al de onderwerpen die genoemd waren wel een deel zou (kunnen) behandelen, maar niet alles.
En ik denk dat dat goed gewerkt heeft.

En als het niet daar door kwam, dan was wellicht gewoon omdat het en heel leuke en enthousiaste groep was. Want er werd heel wat gelachen en gegrapt, maar ook doorgevraagd, meegedacht en gedeeld. En dat zijn dan de avonden waar je vooraf voor tekent.

p.s. natuurlijk hebben we het ook gehad over de berichten over “90 procent van boeken op e-readers gratis of illegaal“.
De cursisten waren van mening dat de problemen rond DRM juist uitnodigt tot “downloaden uit illegale bron”. Ik ben trouwens benieuwd wie die 15.000 lezers zouden moeten zijn voor dat boek van Saskia Noort. Ik kende het niet, ik ken wel het verschijnsel dat massa’s boeken gedownload worden om nooit gelezen te worden. Maar om de een of andere reden willen uitgevers en auteurs dat niet inzien: 1 verkoop van een fysiek boek waar je voor moet betalen is heel wat anders dan 1 download van een elektronisch boek waar je dan niet voor betaald. Maar goed, waarom zouden auteurs en uitgevers niet het zelfde leerproces moeten/mogen doorlopen als de filmindustrie en de muziekindustrie? Je zou kunnen denken dat ze uit die fouten uit het verleden zouden kunnen leren….

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Post-HBO e-Learning – inzet van elektronische boeken”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.