Kansloos: The Content Map

 Gepubliceerd door om 06:55  Internet, Media
Jan 212014
 

content_map Ik hou er eigenlijk niet van om de dag zo negatief te beginnen. Maar over The Content Map kan ik eigenlijk niets positiefs verzinnen. Hij stond nog in mijn Feedy ‘Saved items’ om te bekijken nadat ik de aankondiging bij Emerce voorbij had zien komen.

Geopend door minister Bussemaker en gerealiseerd door de Federatie Auteursrechtenbelangen beoogt de site:

om iedereen te laten zien welke sites op een eerlijke wijze tot stand gekomen zijn. Wij begrijpen dat het soms moeilijk kan zijn om legale en illegale sites van elkaar te onderscheiden. Daarom hebben wij hier op een centraal punt een groot en veelzijdig aanbod van diensten bijeengebracht bij wie je er zeker van kunt zijn je er een eerlijk product aantreft waar je op faire wijze gebruik van kunt maken. Dat is ook goed om te weten voor ouders en leerkrachten.

Ik zou zeggen, bezoek de site zelf maar, kijk en huiver. Als maar genoeg mensen dat doen, dan kunnen ze tenminste straks nog roepen dat de belangstelling tijdens de eerste maand na opening ‘enorm’ was. Want hier gaat geen mens een tweede keer naar toe.

Het aanbod is hopeloos onvolledig. Je maakt jezelf belachelijk als je bij ‘gratis video entertainment’ alleen YouTube noemt. In de screenshot kun je zien hoe aantrekkelijk de icoontjes zijn (niet), maar in veel gevallen heb je er ook niets aan. Bij het muziekaanbod van bv. KPN wordt verwezen naar de algemene KPN website. Geen idee waar ze wel naar hadden moeten linken. Ik neem aan naar het Spotify aanbod van KPN?
Idem wat betreft bijvoorbeeld ‘Digitale video aanschaffen’. Daar staat de Mediamarkt tussen met alleen een link naar de algemene Mediamarkt site, Ziggo staat met zijn algemene site bij ‘Digitale video huren / pay-per-view’ en als UPC (waarvan de link op het moment zelfs niet klopt). De link naar de ‘Video unlimited’ dienst van Sony in diezelfde ‘Digitale video huren / pay-per-view’ categorie – http://www.music.sonyentertainmentnetwork.com/ klopt niet. Als ik er op klik dan geeft Google als suggestie https://music.sonyentertainmentnetwork.com/ maar dan kom ik (uiteraard) bij de muziekdienst van Sony uit. Gelukkig staat hij ook (met dezelfde niet werkende link) ook in de muziek-categorie.

Kortom, broddelwerk, leuk om de minister te laten zien, leuk voor in een volgend opiniestuk (“de branche heeft er zorg voor gedragen dat er een online website is waar de consumenten eerlijke bronnen van content kunnen vinden, het is nu aan de politiek om iets aan het oneerlijke aanbod te doen”). Kansloos als plek waar consumenten, ouders of leerkrachten ooit terug zullen komen.

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.