Verslag SURF Edublogger Meetup 2014

 Gepubliceerd door om 19:16  Onderwijs, SURF
Jan 172014
 

TwitterNee, het miljoen van Bussemaker zaten ze niet te verdelen vorige week vrijdag bij SURF in Utrecht. De bijeenkomst was dan ook al ruim voordat de brief naar de Tweede Kamer gestuurd werd gepland. Maar het onderwerp was daardoor wel extra actueel. Marjolein van Trigt maakte een uitgebreid verslag dat je kunt vinden op SURFspace.

De belangrijkste punten samengevat:

  • Open onderwijs is meer dan alleen MOOC, maar MOOC is een mooi beginpunt voor de interne discussie;
  • Er zitten grote verschillen tussen de motieven binnen instellingen om te investeren in open en online onderwijs; op een moment zul je echter de pilotfase moeten ontstijgen en dan moet je voor jezelf een mix vinden;
  • Er ontbreekt bij veel docenten nog aan een gevoelde noodzaak om iets met Open onderwijs te doen, uitgevers staan al helemaal niet te springen;
  • Desondanks is er wel bereidheid om te experimenteren en om risico’s te nemen;
  • De kwaliteit van sommige MOOC’s is te laag, er is meer nodig dan talking heads;
  • Leiderschap vanuit het bestuur is van belang om op gang te komen;
  • Er is weinig enthousiasme voor een nationale database met onderwijsmateriaal en MOOC’s;
  • Een gezamenlijke infrastructuur zou wel een mogelijkheid zijn, omdat de lokale infrastructuur vaak niet berekend is op grote aantallen studenten;
  • Hoewel Bussemaker stelt dat er geen aanpassingen in de wet nodig zijn, liggen er nog voldoende ‘oude’ struikelblokken, zoals de BTW-regeling of de auteurswet en de bijbehorende uitzonderingen voor het onderwijs;

SURF organiseert met de VSNU, de Vereniging Hogescholen en het Ministerie van OCW op 11 maart een conferentie voor bestuurders over de impact van open en online onderwijs op de kwaliteit en verscheidenheid van het onderwijs.  Wordt dus vervolgd.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Verslag SURF Edublogger Meetup 2014”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.