Jan 152014
 

opensesame_2 Door de aandacht voor met name MOOC’s is online onderwijs (of zo je wilt e-learning) op het moment helemaal hot. En dus komen ook meer traditionele spelers, d.w.z. de bedrijven die zich al langer bezig houden met al dan niet commercieel uitventen van e-learning content gemakkelijker aan bod bij grote sites.
Het item “OpenSesame Lands $8M To Become The iTunes Of Corporate Training Content” op Techcrunch moet dan ook zeker in dat licht gezien worden. Natuurlijk, als je via een financieringsronde net zo’n 8 miljoen dollar aan kapitaal binnen gehaald hebt als bedrijf, dan verdien je wel een vermelding. En ik zal toegeven dat ik ook onder de indruk was van de marketingpraat:

OpenSesame is on a mission to make buying and selling eLearning courses and content as simple as buying a song or movie on iTunes. As the online training market takes off, OpenSesame wants to be the App Store or go-to marketplace for the best content, where any company can buy courses without paying for a subscription or expensive licensing fees.

Klinkt goed. En deze verkocht het helemaal aan me:

But the real value, says OpenSesame Joshua Blank, is what the company has done technologically to ensure that the content available through its marketplace is compatible with the Learning Management System (LMS) or whatever platform the buying company is using to display the content and offer to its employees. Companies use a wide range of LMS platforms to organize and manage their corporate training content, and Blank says that OpenSesame’s content is now compatible with about 75 percent of the options out there.

Wow! Een marktplaats waar aanbieders onderwijsmateriaal kunnen verkopen, dat ik als bedrijf (of als individu) kan kopen en in driekwart van de beschikbare leeromgevingen ook lokaal zou moeten kunnen draaien. Dat klinkt interessant!

Courses uitproberen
Ik was natuurlijk niet meteen zover dat ik harde dollars wilde gaan uitgeven aan een van de aangeboden cursussen. Maar ze hebben gelukkig ook gratis content. De eerste die ik ‘kocht’ was ‘Beginning Twitter for Professionals‘. Ik zeg kocht omdat je ook voor een gratis course, de hele ridel van invullen van je adresgegevens etc. moet doorlopen. Je hebt geen credit card nodig voor die $0,- maar je kunt vreemd genoeg wel aangeven hoeveel ‘seats’ (plekken) je wilt kopen. Dat is relevant voor betaalde courses omdat de prijs gegeven wordt per deelnemer, maar bij een gratis course is dat wat vreemd.

Ook merkte ik pas na aankoop dat ‘course’ een nogal groot woord is. De Twitter course duurt 7 minuten en bestaat uit één object, zo te zien een PowerPoint met audio/video, gemaakt met Articulate Presenter/
preview_0
Is dat erg? Nee, niet persé. Er zijn ook langere courses, die aangeven 20 uur te duren. Die zijn dan echter vaak ook wel een slag duurder ($199,- per seat of zo). Het is dus zaak om goed te kijken naar wat je koopt. Zeker ook als je de course bijvoorbeeld op een iPad wilt bekijken. Want de Twitter course was 100% in Flash gemaakt. Dat gaat dus niet lukken.
Ook is de visuele kwaliteit niet altijd even hoog.
preview_1 preview_2
De screenshots hierboven van de (overigens ook gratis) course over dyslexie geven meer het beeld van iemand die net de verschillende lettertypes in PowerPoint ontdekt heeft dan van een professioneel ontwikkeld stukje onderwijsmateriaal. En ook daar weer is het alleen een klik en blader course met links naar website en downloadbare documenten.
preview_3
De course over Prezi (zie screenshot hierboven) heeft wat meer om het lijf zo lijkt het, maar ook hier is het toch nog wel de vraag of je deze tutorials niet ook gratis op YouTube kunt vinden. En de Prezi course kost $10,- per deelnemer.

Courses downloaden
Een ander ding waar ik erg geïnteresseerd in was, was de uitspraak over het kunnen gebruiken van de courses in bij elke willekeurige leeromgeving. De techniek erachter blijkt good-old SCORM 1.2 te zijn. Inderdaad een van de (weinige) standaarden die nog steeds breed ondersteund wordt in leeromgevingen. Maar denk niet dat je met het downloaden van het SCORM package de beperkingen van aantal gekochte deelnemers kunt omzeilen.
opensesame
Het SCORM package bevat namelijk niet de content zelf. Het is een linkpackage, een lege schil met alleen de verwijzing naar de online content. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het betekent in dit geval ook dat alle voortgangsinformatie (voor zover de courses die bijhouden) in de Opensesame omgeving wordt opgeslagen en niet in de eigen leeromgeving.

Samenvattend
Is OpenSesame slecht? Ik neem aan, hoop eigenlijk meer, van niet. Immers, er wordt een paar miljoen dollar in de doorontwikkeling gestoken. Ik neem dus aan dat er ook wel betalende klanten voor het aanbod zijn. Het aanbod dat ik gezien heb (toegegeven, beperkt tot 3 courses) was niet van dusdanige kwaliteit dat ik er meteen enthousiast van wordt. Dat gaf heel erg het gevoel van content van begin deze eeuw.
Als model en systeem kan ik me er op zich wel weer wat bij voorstellen. Dat zou wellicht nog iets voor bijvoorbeeld SURFmarket zijn hier in Nederland: onderwijsinstellingen zouden dan courses kunnen aanbieden die door andere onderwijsinstellingen voor hun studenten of medewerkers ingekocht worden.

Uitproberen en rondkijken hoeft niets te kosten, dus kijk er eens. Ik hoor graag of je er anders over denkt.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “OpenSesame: winkel voor verkoop en inkoop van online onderwijs”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.