Dec 232013
 

OK, niet de meest sexy titel voor een post, maar het was niet gemakkelijk iets te vinden dat de lading net zo goed dekt. In bovenstaande video (bijna 18 minuten lang) praten Roger Peng en Jeff Leek van Johns Hopkins University met elkaar over, in dit geval voornamelijk de ervaringen van Jeff, bij het verzorgen van een MOOC. Dit naar aanleiding van de MOOC over Data Analysis die Jeff net afgerond heeft.

Ik was overigens ook een van die enorme hoeveelheid studenten die wel als ‘ingeschreven’ geregistreerd staat, maar die geen van de opdrachten gemaakt heeft. Ik heb wel alle video’s gedownload en een deel ervan ook al bekeken. Maar ik viel in de MOOC na een week of zes, was bezig met de Statistics One MOOC, had dus ook gewoon geen tijd om hier echt serieus mee aan de slag te gaan.
Maar wat Jeff en Roger bespreken raakt natuurlijk wel de uitdaging van (bijna) alle MOOCs: er hadden zich in dit geval meer dan 100.000 mensen aangemeld. Hun voorkennis liep uiteen van bij wijze van spreke een PhD op gebied van statistiek tot mensen die al problemen hadden met het installeren van R (al was het nog even de vraag of dat dezelfde mensen kunnen zijn, was grapje natuurlijk).

Tegen het einde van de video (dus wel even blijven kijken!) praten de heren nog over de vraag hoe de MOOC verbeterd zou kunnen worden. En daar komt een interessant punt aan bod. Jeff geeft aan dat je uiteraard meer wilt doen om aan de verschillende niveaus van voorkennis tegemoet te komen. Dat kan door MOOCs op verschillende niveaus te ontwikkelen, maar hij is ook van mening dat het leerzaam kan zijn voor de beginners om zicht te houden op waar de ervaren mensen mee bezig zijn. Dus wél samen in één MOOC, maar dan met betere ondersteuning voor de verschillende niveaus, ook in de opdrachten en quizzes.

Daar heeft hij dan wel meer geld/ondersteuning voor nodig. Bijvoorbeeld voor het maken van ondersteunend materiaal. Maar ook betere ondersteuning qua tools. Het forum van de Coursera-omgeving laat namelijk nog het nodige te wensen over. En dat kan ik, als student, alleen maar onderschrijven.

Ik ben benieuwd in hoeverre ervaringen van docenten als Jeff bij omgevingen als Coursera inderdaad leiden tot de noodzakelijke verbeteringen. Natuurlijk, het is niet het enige dat hogere slagingspercentages in de weg staat, maar het zijn wel componenten die ook voor meer hybride vormen van online onderwijs zeker zinvol kunnen zijn.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Twee ervaren docenten praten over hun MOOC ervaringen”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.