Dec 022013
 

Normaal gesproken laat ik ‘nieuws’ dat door ‘iedereen’ al besproken is aan me voorbij gaan. Immers, wat kan ik daar dan nog aan toevoegen?
Maar het bericht dat Amazon voor haar Amazon Prime dienst aan het experimenteren zou zijn met het gebruik van drones is dusdanig hilarisch, dat ik er gewoon wel over móet schrijven. En het hilarische is eigenlijk dat al die grote media-outlets (nu.nl, Techcrunch, Engadget, The Next Web) er zo heerlijk over rapporteren alsof dit serieuze plannen zijn. En waarom zouden ze ook niet? De CEO van Amazon heeft het immers op TV gezegd, Amazon heeft er zelfs een webpagina over met video (zie ook hierboven).

Dus waarom zou je er ook aan twijfelen? Ehm…wellicht omdat het tamelijk onwaarschijnlijk klinkt. Omdat de voorspelde invoerdatum lekker ver in de toekomst ligt (in ieder geval ruim voorbij de aandachtsspanne van de gemiddelde lezer van al die nieuwsbronnen). Omdat het wel heel erg goed getimed is? Waarvoor? Nou, om de aandacht te vragen voor de huidige Amazon Prime dienst. Die waarmee je niet binnen 30 minuten je spullen in huis hebt, maar binnen twee dagen.
Én het is ideaal om een naam te vestigen als een bedrijf dat nog sneller dan al die anderen haar producten bij jou als klant wil hebben. Een beetje zoals Volvo met het “veilige auto’s” beeld aan de haal ging. Dat/of de drones er dan ooit komen, dat doet er verder niet toe.
Het beste wat Amazon kan overkomen is dat er iemand anders is die nu snel gaat proberen nóg eerder dan Amazon met zoiets op de markt te komen. Dan zal die partij de kinderziektes er uit moeten halen, de moeilijke praktische bezwaren proberen op te lossen (moet je eens kijken hoe snel er mensen zullen zijn die de drones proberen te onderscheppen!) etc.
En in de tussentijd heeft Amazon dat mooie label. Want ook bij Volvo deed het er (lange tijd) niet toe dat er ook auto’s verkocht werden die veiliger waren, de perceptie bij de consument was belangrijker.

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “Geniale marketing-actie van Amazon”

Reacties (3) Trackbacks (1)
  1. Zit inderdaad een mooie branding campagne achter. Of de marketing afdeling nog zover had gedacht als dat iemand anders dit idee eerder probeert te operationaliseren en daardoor de kinderziektes er uit weet te halen weet ik zo net nog niet.. Desalniettemin qua positionering en claimen van een bepaalde positie briljant!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.