Apr 112013
 

OK, het moet natuurlijk nog blijken of Mystery Friend (iTunes link) echt een succesvolle iPhone game wordt, ik ken de downloadcijfers niet, maar het verhaal achter de ontwikkeling en marketing ervan is in ieder geval al heel leerzaam.

Ik zal hier niet het hele verhaal gaan herhalen, maar er alleen een paar punten uitpikken. Ten eerste: ik heb het spel gedownload en opgestart, maar bij gebrek aan Facebook-vrienden die het spel ook hebben, laat staan iemand met 16 gemeenschappelijke vrienden, heb ik het nog niet gespeeld.
Het spel is vergelijkbaar met het bekende “Wie ben ik?”, maar nu speel je het dus online, tegen een vriend/vriendin en kun je net als bij bijvoorbeeld Wordfeud de nodige tijd tussen de beurten laten zitten. Wat ik bij het opstarten wel al kon zien is dat het geheel er gelikt uit ziet en het spel een aantal lagen heeft. Die worden je allemaal uitgelegd bij de eerste keer opstarten. Handig.

Het artikel beschrijft de ontwikkeling (je hoeft niet zelf de code te kunnen kloppen, maar moet hem eigenlijk wel kunnen lezen), het Fremium model (je geeft de app gratis weg en biedt dan in-app aankoopmogelijkheden), de marketing en PR (betrek echte testers bij de ontwikkeling en als dat ook testers van een bekende iPhone website zijn, dan kan dat gratis PR opleveren). Voeg daar een gelikte video (zie hierboven) aan toe en je heb er in ieder geval alles aan gedaan om de kans op succes te maximaliseren.

Zoals wel vaker voor komt, zijn de bedrijven die achter de app zitten nog jong en iet al te groot. Mooi is dat het in dit geval twee Nederlandse bedrijfjes zijn. Toch is de app niet alleen in het Nederlands beschikbaar, maar in zes verschillende talen (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans).
Nogmaals, of het een succes wordt weet ik niet, veel hangt ook af van die Facebook koppeling, maar aan de rest zal het niet gelegen hebben.

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Mystery Friend – Hoe ontwikkel je een succesvolle iPhone game?”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.