Kiest T-Mobile met 4G wéér voor de juiste strategie?

T-mobile_4G Opmerkelijk nieuws vandaag van T-Mobile. Ook zij gaan 4G uitrollen (net zoals KPN aan het doen is). Maar T-Mobile doet dat belangrijk anders dan KPN: T-Mobile zegt dat bestaande 3G klanten gratis van het 4G-netwerk gebruik kunnen maken. Ze krijgen dan weliswaar niet de maximaal haalbare snelheid, maar kunnen zo toch sneller surfen/internetten dan met 3G. Daar komt dan bij dat ze de 1800 Mhz frequentie als basis gebruiken terwijl KPN en Tele2 in eerste instantie gebruik maken van de 800 Mhz frequentie, en alleen daar waar dat nodig is, ook die 1800 Mhz frequentie. Nu heeft de 800 Mhz frequentie blijkbaar voordelen, maar dit geheel vertaald zich in twee heel verschillende verkoopverhalen:

KPN: helaas, ons 4G werkt niet op je iPhone 5, iPad 4 of iPad Mini en als je wél een apparaat hebt dat deze frequentie ondersteund, dan moet je wel eerst van abonnement wisselen.

T-Mobile: als je een toestel hebt met 4G ondersteuning (bijvoorbeeld een iPhone 5, iPad 4 of iPad Mini) en een bestaand 3G abonnement, dan hoef je niets te doen om binnenkort al van de hogere snelheid gebruik te maken (en als je daar dan tevreden over bent en nóg sneller wilt, dan regelen we dat ook voor je via een nieuw abonnement).

Kies zelf maar welk verhaal jij het meest aantrekkelijk vindt. Natuurlijk, eerst zien en dan geloven, maar als je de klanten al binnen hebt en ze alleen maar binnen hoeft te houden, dan gaat dat een stuk eenvoudiger.

Ik ben benieuwd. Ook bij de introductie van de iPhone waarbij ze “onbeperkt internet” aanboden (dat ze lang niet overal met de beloofde snelheid en betrouwbaarheid waar konden maken, maar dat terzijde), hebben ze laten zien dat je consumenten best wel wat kunt laten betalen. Maar je moet het wel overzichtelijk en laagdrempelig houden. En dat doen ze nu weer. We zullen zien of het werkt.

Disclosure: Ik ben klant bij T-Mobile, heb er o.a. een onbeperkt mobiel abonnement uit de tijd van de iPhone 3GS. Ik wordt echter niet betaald voor dit bericht, bovenstaande info is puur op basis van mijn inschatting van hun actie

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Fred Zelders
10 jaren geleden

Geweldige ‘move’ van T-Mobile.
Alleen de taal al maakt het verschil.