Mrt 082013
 

Soms kan een enkel bericht, zoals hier op Gizmodo de aanleiding vormen voor het eindelijk eens wat dieper uitzoeken van een vraag. In dit geval: hoe wordt Minecraft ingezet in het onderwijs?

Laat ik beginnen met de video: het zou me niet verbazen als je het niet 100% eens bent met de boodschap (zo ja, dan hoor ik dat graag / ze nee, dan ook!).
De beschrijving van de video bevat een link naar deze wiki-pagina met meer onderwijs gerelateerde Minecraft bronnen. Die wiki-pagina is onderdeel van minecraftedu.com, een (niet gratis) omgeving/mod gericht op het onderwijs. Tja, en daar zou ik voor vandaag eigenlijk al kunnen stoppen. Want ik heb nog lang niet alle links gevolgd. Zeggen dat ik nou weet hoe Minecraft ingezet wordt is dan ook niet mogelijk.

Wat ik gezien heb, lijkt heel erg op wat we in het hoger onderwijs de afgelopen jaren in Second Life / OpenSim geprobeerd hebben. Maar dan anders. Ik heb al eens eerder de vergelijking tussen OpenSim en Minecraft gemaakt en ondanks dat ook Minecraft wel een leercurve heeft, is het eigenlijk gewoon veel leuker al vanaf het begin. Start de survival mode en je komt niet op een leeg/plat eiland terecht, nee je komt in een omgeving terecht met bomen, grotten, dieren, water, spinnen, skeletten, zombies en creepers. Je doel is duidelijk (overleef de eerste nacht en de nachten erna) maar ook weer niet (je kunt daarna doen wat je wilt).

Maar ook in Minecraft zie je docenten die de omgeving inzetten voor taalonderwijs of om simulaties te bouwen om complexe modellen te demonstreren. Zie dit overzicht met filmpjes van meer voorbeelden van gebruik.
Heel mooi zijn de templates die je kunt maken van werelden die je ontwikkeld. Die kun je dan delen en desgewenst voor jouw klas/studenten inladen op je server. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:

(meer minecraftedu filmpjes zijn hier te vinden)

Ook opvallend herkenbaar vond ik onderstaand filmpje, al is de groep leerlingen hier een stuk jonger dan onze studenten. Maar luister/kijk er maar eens naar. Zou je niet gek worden als docent?

Zoals ook in de reacties gesteld wordt, vraag ook ik me af of de leerlingen hier iets geleerd hebben van het onderwerp of ’s avonds thuis alleen nog maar weten te vertellen dat ze zo leuk in Minecraft bezig geweest zijn en dat ze in het begin héél erg dicht op elkaar moesten staan.

Bij deze les gaat het er wat gestructureerder aan toe, al gaat het daar nog puur om het leren werken met Minecraft:

Een ding is duidelijk als je de filmpjes van de afspeellijst hierboven bekijkt: voor jongere leerlingen hoeft het zo te horen helemaal niet zo hoogstaand leerzaam te zijn. Ze klappen al als ze schapen zien in Minecraft. 😉

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Minecraft als onderwijstool”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.