Mrt 012013
 

Gras Ik vind het grappig dat de keuze voor een afbeelding bij het bericht op Scienceguide een jongedame is die ogenschijnlijk een weblecture ligt te bekijken op een mooi groen grasveld.
Aanleiding voor het bericht was een open brief van twee studenten, die namens de studentenpartij asap lid zijn van de Universitaire Studentenraad van de Radbout Universiteit Nijmegen, aan het College van Bestuur van die universiteit. De titel van het bericht: “Studenten Nijmegen willen MOOCs“. Achterliggende boodschap: als we toch al opnames maken van colleges, waarom plaatsen we die dan niet ook meteen online? Dat maakt het voor de eigen studenten tenminste mogelijk om vakken te volgen bij andere faculteiten aan de RU. En, andere universiteiten zijn immers ook al bezig met het ontwikkelen van MOOCs en als de RU dat niet ook gaat doen, dan loopt ze binnenkort hopeloos achter.

Tja, wat zeg je als studenten aangeven dat ze behoefte hebben aan bepaalde voorziening? Als je voorstander van het gebruik van een bepaalde technologie of werkwijze bent, dan roep je “hoera, nou moeten we wel!” en als je dat niet zo ziet zitten dan zul je proberen er een net antwoord op te vinden en vooral niet te veel te doen. Dat laatste verwacht ik dat bij de RU gaat gebeuren. Een deel van de reden van de open brief was namelijk dat het CvB er nog niet voor lijkt te voelen. Ik vrees dat die open brief dat niet veel aan veranderen zal.

Wat niet helpt is dat de studenten niet met echte argumenten komen. Iets doen omdat anderen het ook doen is geen reden. Het gras bij de buren is namelijk altijd groener. Verwijs dan naar voorbeelden die aantonen dat het bij die anderen iets toevoegt en leg uit waarom dat voor de RU ook relevant is. Een opname van een college online zetten is heel wat anders dan een MOOC ontwikkelen. Zo’n argument gebruiken maakt het heel erg een “klok en klepel” bericht. Als je aangeeft dat “open online courses” een hulpmiddel zijn voor studenten die in het buitenland zitten en zo toch hun opleiding kunnen blijven volgen, om hoeveel studenten en vakken gaat het dan? En moet dat dan met een MOOC of kan dat ook op andere manieren?

Dat studenten er op andere plekken enthousiast over zijn is geen argument. Het mag van studenten verwacht worden dat ze de maximale ondersteuning proberen te krijgen voor hun studie. En zeggen dat je iets gaat gebruiken kost geen moeite. Daarbij geldt ook dat een universiteit elke euro maar één keer uit kan geven. Dus als je wilt dat er structureel x euro meer op de ene plek wordt uitgegeven, dan moeten er ook structureel x euro op een andere plek bezuinigd worden. De oplossing? Ik denk dat het CvB er verstandig aan doet om wél op korte termijn een standpunt in te nemen. En dan niet op basis van een simpel “we zien het nog niet zo”, maar op basis van een onderbouwd advies/oordeel opgesteld door bijvoorbeeld de interne onderwijskundige adviesdienst (ik ga er even vanuit dat ook de RU die heeft) die de verschillende argumenten, ontwikkelingen, mythen, voordelen en nadelen, risico’s en kansen, kosten en opbrengsten op een rijtje gezet heeft. Vanuit het oogpunt van de instelling, maar zeker ook vanuit het oogpunt van de student.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “MOOC en het gras bij de buren”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.