okt 232012
 

Als je studenten wilt motiveren om mee te doen aan een experiment, dan kan het helpen om ze iets aan te bieden als bedankje. Zo ook voor het laatste experiment dat ik als onderdeel van mijn promotieonderzoek uitgevoerd heb. Daarbij hebben we de studenten een iTunes-cadeaubon van €10,- in het vooruitzicht gesteld als ze het experiment volledig zouden uitvoeren. Niet overdreven lijkt me gezien het feit dat ze ongeveer een uur kwijt zouden zijn met het uitvoeren ervan (en het is geen salaris, het is een bedankje).

Omdat de studenten het experiment online konden uitvoeren, moesten we natuurlijk wel nog de cadeaubonnen tot bij hen krijgen. Eerste optie was het gewoon kopen/bestellen van iTunes-cadeaubonnen en dan via de post versturen ervan. Maar dat moest toch eenvoudiger kunnen in deze elektronische tijd. Natuurlijk, iTunes biedt ook de mogelijkheid om een code via de mail te laten versturen. Gewoon vanuit iTunes zelf. Gemakkelijk zat zou je denken. Nou, toch niet helemaal als je dat voor 30 studenten wilt doen. Want iTunes gaat nu eenmaal alleen maar uit van individuele aankopen (dat zal in de regel ook wel de gangbare hoeveelheid zijn). En dan maakt het niet zo heel veel uit dat je eerst moet klikken op ‘Koop nu’, dan je naam, de naam van de ontvanger, 2x het mailadres van de ontvanger, een boodschap (die geen witregels kan bevatten en er dus lelijk uit ziet) moet invoeren, dan op ‘ga door’ moet klikken, je iTunes wachtwoord moet invoeren, dan nog een keer de koop moet bevestigen en daarna nog een keer moet klikken na het bericht dat de koop bevestigd is.
En met wat slim knippen en plakken van namen en teksten moest dat ook nog wel te doen zijn.

Ware het niet dat iTunes na zo’n 10 aankopen vond dat ik met een 11e aanschaf boven mijn limit voor cadeaubonnen zou komen. Dus naar Apple gemaild hoe dat zat. Wel heel netjes en heel snel reactie ontvangen: het was een foutje, was nu opgelost. Dat klopt, het ging daarna nog 5 aankopen goed en toen weigerde mijn credit-card. Het zal niet een kredietlimiet zijn geweest, die was nog lang niet bereikt, maar ik neem aan dat er ook daar een maximum aantal transacties vanuit iTunes per dag mogelijk is. Ik ben overigens niet gebeld door de waakhonden van ING (waar mijn credit card vandaan komt), dat verbaasde me wel een beetje, want ik nam aan dat die van zo’n alarm ook een seintje zouden krijgen.
Gelukkig was het geen permanente blokkade en kon ik vanochtend alsnog de resterende cadeaubonnen versturen. Nu nog even wachten op de rekeningen. Want die krijg je ook per stuk via de mail.

Zoals gezegd, het zal ongetwijfeld veel vaker voor komen dat iemand maar één cadeaubon wil kopen, maar het volledig afstemmen van je workflow op die klanten kan het voor die uitzonderingen wel heel erg omslachtig maken. Een fysiek exemplaar kan ik namelijk wél in bulk bestellen en op deze manier was dat bijna sneller geweest.

[update 10:15] Ik ben weer helemaal gerust gesteld: ik kreeg vanochtend alsnog een SMS binnen van de ING dat ze mijn creditcard hadden geblokkeerd omdat ze fraude vermoedden. Een telefoontje later was ook dat gelukkig weer net zo snel verholpen.

  Een reactie aan “Handig: iTunes Cadeaubonnen via e-mail [NOT]”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.