mei 022012
 

http://youtu.be/xZSI56rTs_8

iMore heeft onderzocht onder hun bezoekers hoe het staat met het gebruik van Siri, de spraakgestuurde assistent die bij de iPhone 4S werd geïntroduceerd. Er hebben inmiddels meer dan 4.000 mensen een stem uitgebracht en hoewel je van de bezoekers mag verwachten dat het juist de wat meer fanatieke iPhone gebruikers zijn, geeft  bijna 50% aan dat ze Siri nauwelijks gebruiken.

iMore heeft doorgevraagd naar de reden van het wel of niet gebruiken.

Dit waren de belangrijkste redenen die genoemd werden:

  1. Some people just forget Siri is there. Siri is something new and new things don’t always enter into, or find a place in, established workflows.
  2. Siri not working — either because it doesn’t understand certain accents, because the required network connection fails, or because it simply takes too long to respond — causes enough frustration that some users simply abandon it and don’t go back. How many people would use Google if searches routinely took 30 seconds or more to return?
  3. The inconsistent implementation — ability to read texts but not emails, ability to launch some apps for specific functions but not simply launch an app, etc. — creates an unpredictable or incomplete enough usability model that many simply exclude it entirely.
  4. The lack of timely and consistent updates from Apple — only one new language in 6 months and no new features or integration — creates a wait and see attitude that, so far, is still waiting but not seeing.
  5. The amount and type of Siri advertising creates expectations that the actual service (point #2) and support to date (point #4) don’t live up to, leading to dissatisfaction.

Het werkt niet altijd (vanwege accent), het werkt niet altijd consistent (op sommige plekken wel en op andere plekken niet terwijl dat wel logisch zou zijn), de uitbreiding van het aantal ondersteunde talen gaat traag, het is een nieuwe feature dus mensen vergeten soms dat het er is, maar van de andere kant wekken de Apple reclames de indruk dat het al een dienst is die helemaal klaar is.

Eigenlijk dus een heel erg on-Apple manier van werken.

Nou ja, ik heb zelf mijn iPhone 4S niet gekocht voor Siri. Ik wist dat het nog niet in het Nederlands of in Nederland )voor wat betreft bijvoorbeeld het zoeken naar een winkel) werkt. De conclusies verbazen me niet erg, maar ik vind het in dit geval niet zo’n probleem om rustig af te wachten of Apple dit nog recht getrokken krijgt. Vergelijk het met handschriftherkenning in Windows, dat heeft ook de nodige jaren en versies geduurd voordat dat goed werkte en in het Nederlands beschikbaar was. Spraakherkenning is nog een stap ingewikkelder.

Overigens: als ik het dicteren in het Engels op de iPhone 4S demonstreerde, dan werkte dat best goed. Ook met mijn Engels. Dus slecht is het in ieder geval niet (de spraakherkenning bedoel ik dan).

  Een reactie aan “We praten nog weinig met onze iPhone 4S”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.