Toyota gaat tóch geen reclame maken voor Jailbreaken

Soms is het nieuws dat iets niet door gaat net zo groot als de aankondiging zelf. Gisteren kwam het bericht dat Toyota een “theme” zou gaan aanbieden via de Cydia winkel, de alternatieve applicatiewinkel die je op je iDevice krijgt als je een jailbreak uitvoert. Op zich zul je denken “nou en?”, maar Toyota zou de eerste grote onderneming zijn die officieel iets aanbiedt via de Cydia winkel (met een bereik van naar schatting 1,5 miljoen unieke gebruikers per dag!). Het zou een aardige steun in de rug zijn voor het idee dat jailbreaken niet iets is wat alleen gedaan wordt om illegale software te installeren (en dat is wat mij betreft zeker ook niet zo).

Maar Apple zag die kans ook en greep in. Apple nam contact op met Toyota en dat had tot gevolg dat het reclamebureau van Toyota de opdracht kreeg de reclamecampagne stop te zetten en te zorgen voor het verwijderen van het theme uit de Cydia winkel. Reden die Toyota opgaf was het in stand houden van de goede relatie met Apple.

Nu heb ik op zich niets met Toyota in het algemeen of de Toyota Scion (waar het theme voor was) in het bijzonder. Ik zou er dus ook niet over gepeinsd hebben om het theme te installeren. Het was dan ook een reclamecampagne voor een niche van gebruikers in een niche winkel (er zijn ongeveer 10-15 iPhones voorzien van een jailbreak). Duidelijk is dus dat Apple zelfs daar geen risico wil nemen en wil voorkomen dat het door grote bedrijven als acceptabel gezien wordt via Cydia reclame te maken.

(getipt door ijailbreak.com)