Twitter tijdens een calamiteit

lift hashtag Ik weet dat er al een paar keer een “gevecht” plaats gevonden heeft over wie sneller is: de traditionele media of twitter. En eigenlijk kan me die discussie helemaal niets schelen. Ik heb gisteren geen journaal op TV gezien. Dus daar heb ik zeker niet gehoord over de brand in het gebouw van de verkeersleiding van ProRail waardoor er gisterenavond (en ook vandaag nog) geen treinverkeer rond station Utrecht mogelijk is. Ik hoorde het via Twitter. Van mensen die er zelf last van ondervonden omdat ze op weg waren naar Utrecht en te horen kregen dat ze niet verder konden.

Minstens zo interessant als die nieuwtjes was iets waar daarna ontstond. Iemand (maakt mij niet uit wie) gebruikte de hashtag #lift om te vragen of iemand een lift kon aanbieden. Al snel werd dat dé hashtag waarmee spontane aanbieders van een lift en mensen die van A naar B moesten en daarbij geen gebruik van de NS konden maken elkaar konden vinden.

liftdeck liftdeck
En nog voordat de avond voorbij was, was Liftdeck in de lucht. Een mooi vormgegeven website waarbij de tweets van aanbieders en vragers gesorteerd worden per plaats.

Handig, mooi, en wat mij betreft een heel sterk voorbeeld van waar sociale media toe in staat kunnen zijn. Niet dat ik ga zeggen dat Twitter nou bij elke calamiteit het enige middel is dat goed werkt, er zullen vast ook wel weer voorbeelden zijn waarbij dat niet zo handig werkt of juist tegen werkt. Maar hier werkte het perfect.