Voor als je even tijd hebt: Time-Lapse en Stop-Motion


Afgelopen weekend was iTimeLapse Pro voor de iPhone tijdelijk gratis . Door het verschil in tijdzones zou je nog enkele uren geluk kunnen hebben en hem alsnog gratis kunnen downloaden, ik zag het zelf ook pas gisterenavond. Ik heb hem daarom “aangeschaft” en uitgetest (nee, dat is niet bovenstaand filmpje!).

Het downloaden en installeren van de applicatie viel echter wel samen met het lezen en bekijken van bovenstaande timelapse filmpje (gevonden op photofacts.nl). Het laat zien hoe mooi het resultaat kan zijn. Dat ga je dus niet met je iPhone voor elkaar krijgen.

Time-Lapse versus Stop-Motion
Even nog de twee begrippen naast elkaar: Bij Time-Lapse wordt een film gemaakt waarbij de werkelijkheid veel sneller wordt weergegeven dan normaal. Dit wordt gedaan door minder frames/beelden per seconde te maken dan er afgespeeld worden. Stel: je maakt elke minuut een foto, plakt die achter elkaar en speelt dat dan af als een filmpje met de gebruikelijke 25 beelden per seconde. Dan laat elke seconde van het filmpje bij het afspelen een sprong van 25 minuten zien.
Een voorbeeld van het resultaat is wat je in de film hierboven kunt zien.

Mooi bij die film is dat het fototoestel niet stil staat maar (automatisch) langzaam bewogen wordt op een een ‘dolly’ (zo’n karretje als ze ook voor de film gebruiken). De software daar voor wordt als open source ontwikkeld (zie deze site) en ook de hardware is zo te zien (vaak) zelfbouw. Maar de resultaten zijn er zeker niet minder om.

Stop-Motion
Stop-Motion lijkt eigenlijk heel veel op Time-Lapse aangezien je ook hier de beelden sneller af speelt dan dat je ze opgenomen hebt. Maar hier gaat het niet zozeer om het weergeven van iets wat toch al gebeurt, maar het zijn handelingen die je zelf uitvoert. Bekend voorbeeld zijn de animatiefilmpjes met kleipoppetjes.

iTimeLapse Pro
Met het iTimeLapse Pro programma kun je zowel Stop-Motion als Time-Lapse filmpjes maken. Het verschil is namelijk voornamelijk wat er voor de camera gebeurt. Je kunt er in het programma voor kiezen om de foto’s handmatig te laten timen (handig voor Stop-Motion) of hem op automatisch zetten en wachten op het resultaat (handig voor Time-Lapse).

Handig is ook dat het hele proces op één plek bij elkaar gebracht is: Je start een project, kiest de instellingen voor de camera (resolutie, automatisch of handmatig foto’s maken, landscape of portrait, renderen tijdens maken van foto’s of niet) en gaat aan de slag.
Daarna kies je de renderinstellingen (je kunt naar een kleiner formaat renderen, een bijgevoegde muziektrack toevoegen), wacht heel erg lang en je film is klaar.
Dan kun je die in het programma bekijken, opslaan op je iPhone of uploaden naar YouTube, Vimeo of Facebook.

Klinkt dus perfect. Helaas gaat het niet altijd goed en vooral bij Stop-Motion is dat heel vervelend. Ik had drie pogingen nodig om tot onderstaand filmpje van 8 seconden te komen.

Bij de eerste keer klapte de applicatie er tijdens het opnemen uit, bij de tweede bleek een groot deel van de frames op het einde te ontbreken. Deze derde heb ik niet meer met de automatische timer gemaakt, maar daarbij heb ik handmatig elke keer op foto maken gedrukt. Het zijn 126 156 frames, dus 126 156 keer dingen verplaatsen en foto maken. Het is een filmpje van niks, maar je zult begrijpen dat het hoe dan ook een proces van lange adem is.
[update] Ik realiseerde me na het posten dat ik foto’s toe kon voegen, dus heb ik nog een aftiteling toegevoegd en ook maar de credits voor de makers van de applicatie opgenomen. Die laatste 5 seconden zijn wél met automatisch opnemen gemaakt. Ook hier zie ik dat ik er nog aan moet wennen dat het allemaal heel abrupt afgelopen is. Dus ik had de iPhone nog gewoon een tijdje automatisch foto’s van het eindresultaat moeten laten maken (het filmpje wordt afgespeeld met 16 frames per seconde, dus 3 extra seconden zouden nog eens 48 frames zijn. Omdat er minimaal 5 seconden tussen het vastleggen een frame zit zou dat 240 seconden of 4 minuten extra duren om die 3 seconden “niets” op te nemen!).
Ik merk ook dat YouTube standaard voorstelt om het filmpje op 1080p af te spelen. Maar dan schokt het beeld nogal. Ik heb de embed weer aangepast naar de laagste stand.

Bij Time-Lapse heb je dat soort ‘het is veel werk per afbeelding’-probleem niet. Het gebeurt allemaal ‘vanzelf’. En afgaande op onderstaand filmpje, houdt ook een iPhone op accu het best lang uit.

En ook daar zou je nog wat beweging en variatie aan toe kunnen voegen door de camera automatisch te laten bewegen. Mooiste zelfbouwoptie daar voor vind ik nog steeds de eierwekker:

Maar….
Belangrijkste probleem dat ik met dit alles heb is tijd. Stop-Motion kost heel veel tijd van jezelf om te maken en bij Time-Lapse kan ik me niet voorstellen dat ik mijn iPhone lang genoeg wil missen om echt interessante filmpjes te maken. Als je de groei van een plant wilt opnemen dan duurt het wel even. Voor de balkonfilms van Michel Duijvestijn zou het wel kunnen omdat je steeds nieuwe foto’s aan een project kunt toevoegen. Daarvoor zou het zelfs heel handig zijn omdat je de vorige foto kunt laten zien met het beeld van de camera er doorheen, maakt het gemakkelijk om de camera (die Michel elke dag opnieuw op een statief plaatste) precies goed te zetten voor de volgende foto én omdat je het resultaat steeds even kunt laten renderen, kun je al tijdens het proces zien hoe het gaat worden.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties