Microsoft Office 2010 – Hoe veel complexer kan het nog?

Na “Office 2010 The Movie” met een aantal op zich wel grappige filmpjes (waaronder deze trailer) is het nu dan tijd voor de technology previews en de bijbehorende introductiefilms voor Microsoft Office 2010.

Bekijk de video op YouTube

Gezien het feit dat we nu nog gebruik maken van Office 2003 zal het wel tot ruim 2015 of zo duren voordat we bij mijn werkgever overstappen op deze versie. En ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik me serieus afvraag hoeveel bedrijven er zijn die gewoon niet meer over wíllen stappen naar weer een uitgebreidere, geïntegreerdere versie van Office.

Nee, dit is geen “ik wil een Mac” of “allemaal over op OpenOffice” post. Maar ik vraag me gewoon serieus af hoeveel organisaties deze suite van tools op een manier implementeren dat de gebruikers er mee om kunnen gaan én zodat die functionaliteiten tot hun recht komen.

Natuurlijk is het handig als anderen je presentatie online mee kunnen kijken. Als Sharepoint en de firewall zo ingericht zijn dat het kan. En de nieuwe Groove versie (nu SharePoint Workspace 2010 geheten) waarmee je SharePoint offline kunt meenemen is heel handig. Mits de applicatie inmiddels minder resources vergt dan Groove indertijd deed. En als die omgeving goed ingericht is dan werkt Office via het Web natuurlijk ook probleemloos. Dat ik in Outlook 2010 complete e-mail verzamelingen automatisch kan laten verwijderen is dan wel handig, maar ik weet niet of iedereen dat zo vreselijk op prijs stelt. En sommige features, zoals de ‘smart art’ in Microsoft Word 2010 moeten ze er gewoon direct uit slopen.

De schermen met opties die ik in de verschillende filmpjes voorbij zie komen, met name die over de ‘Backstage view’ zijn soms angstaanjagend.
Dus wellicht is het maar goed dat we er lang op moeten wachten, al heb ik natuurlijk wel op de Technical Preview Program Waitlist laten zetten om een exemplaar van de preview te krijgen. Want het mag dan wel niet voor iedereen gesneden koek gaan zijn, dat is natuurlijk geen reden om niet op de hoogte te blijven.

De filmpjes met de introductie van de verschillende toepassingen op een rij:
* Microsoft Office Applications Introduction 2010
* Microsoft Word 2010
* Microsoft Excel 2010
* Microsoft Office Web Applications 2010
* Microsoft OneNote 2010
* Microsoft PowerPoint 2010
* Microsoft Outlook 2010
* Microsoft Access 2010
* Microsoft SharePoint Workspace 2010
* Microsoft Publisher 2010

Wat vind je er van? Hoe hoog acht je de kans dat jouw organisatie hier iets mee kan? En dan bedoel ik: meer dan met bijvoorbeeld Office 2000 of Office 2003?

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Raymond
14 jaren geleden

Ik heb gisteren meerdere introfilmpjes zitten kijken en moest al gelijk denken hoe veel collega’s over de rooie zouden gaan aangezien ze net sinds 3 maanden Office 2007 over zich heen gestort hebben gekregen. Met name die Backstage View is er eentje die volgens mij tot Office Rage kan leiden :)

Dat gezegd hebbende, zitten er aardig wat leuke features tussen en ben ik zelf wel erg benieuwd. Vooral de SharePoint WorkSpace 2010 verdient aandacht met onze kersverse Sharepoint introductie nog in het achterhoofd maar als je vraagt wat mijn organisatie er mee kan, dan zeg ik dat er veel mee *kan* maar dat er weinig mee zal gebeuren.

Je stelt al gelijk (en terecht) dat je je afvraagt hoeveel organisaties dit soort tools installeren en configureren op een wijze dat gebruikers er ook echt wat mee kunnen. Ook bij ons bepaalt de techniek de randvoorwaarden en niet de gebruikers dus ik heb er niet heel veel feducie in dat een nieuwe Office versie beter wordt geimplementeerd dan Office 2007 die we net 3 maanden hebben.

Office 2010 is vooral leuk voor thuis voor mij vrees ik met nog wat kansjes voor SharePoint Workspace en de web Office als het om mijn organisatie gaat.

Jean
14 jaren geleden

Ik sluit me aan bij de passage ‘ … dan zeg ik dat er veel mee kan maar dat er weinig mee zal gebeuren …’ van Raymond.

Een applicatie moet voor het overgrote deel van de medewerkers super-laagdrempelig – lees: ‘intuïtief’ zijn en dan een evidente meerwaarde hebben ten opzichte van wat men gewend is te gebruiken. Tja en dan denk ik dat van de meest gebruikte applicatie, Word, door 85% van de mensen vrijwel dezelfde 15% van de features zal worden gebruikt als nu bij 2003 het geval is, niet meer.

Heel misschien is in het rijtje OneNote de enige positieve uitzondering.