Het is 1 juli – Wie geef jij de zak?

Frank van Tele2 - Klik voor grotere versie

Je zult hem ongetwijfeld voorbij hebben zien komen: de ZAK. Ik kon er geen foto van vinden online, iets wat vanuit reclame-oogpunt natuurlijk eigenlijk een doodzonde is, dus je moet het even doen met Frank van Tele2. Zij zijn het bedrijf achter de reclame.

Tele2 maakte de afgelopen tijd een punt van een wijziging in de Telecomwet die er voor zorgt dat er voor mobiele telefoonabonnementen en internet nog slechts één maand opzegtermijn mag gelden. De wijziging geldt helaas (nog) niet voor abonnementen op kranten en tijdschriften (of verzekeringen). Maar het is een start.

Het is voor Tele2 gemakkelijk om hier op in te spelen omdat zij, net als Het Net, Alice en Ziggo al van het automatisch verlengen met een jaar afgestapt waren. Dat geldt nog niet voor alle internetproviders. Zo goldt voor SURFSNELAdsl een automatisch stilzwijgende verlenging met 1 jaar.
Ze hebben
de algemene voorwaarden (PDF!) nog niet aangepast, daar staat nu nog steeds:
“Tenzij Klant of InterNLnet uiterlijk dertig (30) dagen voor het einde van die periode schriftelijk, per e-mail of via de website te kennen geeft op verlenging geen prijs te stellen, wordt de Overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd met een zelfde periode als de oorspronkelijke Contractsduur.”
Dat is uiteraard een voorwaarde waar je niet (meer) aan gebonden bent met ingang van vandaag.

Waar moet je nog meer op letten?
Er zijn nog een aantal dingen meer waar je op moet letten als je wil overstappen naar een andere internetprovider.

# Techniek
Ik heb op dit moment een ADSL-aansluiting via SURFSnel Adsl. Daarbij heb ik een ADSL2+ modem dat ook mijn telefonie en draadloze internetverbinding in huis regelt. Dat modem heb ik zelf gekocht.
Zou ik nu naar UPC overstappen (Ziggo levert bij mij niet) dan heb ik een kabelmodem nodig. Mijn huidige modem is dan niet meer bruikbaar. Nu krijg ik bij UPC dat modem gratis te leen, maar mijn huidige bellen-via-internet oplossing werkt dan niet meer.

Het komt ook bij ADSL wel voor dat de internetprovider gratis een modem meelevert of in bruikleen geeft. Dat maakt later overstappen goedkoper.

# Gemak van overstappen
Zo hebben alle grote internetaanbieders (Tele2, KPN, Telfort, Online, Xs4all, HetNet, UPC en Ziggo) met staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken afgesproken dat vanaf 1 januari 2009 de consument eenvoudig kan overstappen naar een nieuwe internetaanbieder (aldus Tele2).
De afspraak tussen de internetaanbieders is dat 95% van ‘de overstappen’ op de afgesproken dag geregeld moet zijn. Klanten mogen daarbij niet langer dan 24 uur zonder internetverbinding zitten.

Toen ik een paar jaar geleden van Tele2 naar SURFSnel ADSL overstapte ging het wat dat betreft niet goed. Hoewel ik de juiste data doorgegeven had werd ik bijna een maand te vroeg ‘overgenomen’. Dat klinkt beter dan het is, want uiteraard betaalde ik voor die maand zowel bij de oude provider als bij de nieuwe de abonnementskosten.

# Andere kosten
Vaak rekent een provider kosten voor het tot stand brengen van je aansluiting. Bij Tele2 is het 14,95 euro, bij UPC betaal je 9,95 administratiekosten, bij Het Net is het gratis. Bij SURFSnelADSL betaal je weliswaar op het moment (en al een paar jaar) geen aansluitkosten (zouden ‘normaal’ 74,95 zijn), maar wel 29,95 euro voor het opstartpakket dat je nodig hebt als je het (gratis) modem/router gebruikt.
Ik weet niet of er andere providers zijn die het doen, maar SURFSnelADSL rekent bij het beëindigen het forse bedrag van 74,95 euro. Dat zijn 2,5 maand abonnementskosten die ze je dus op deze manier in rekening brengen.

Dat betekent dus dat je bij het overstappen naar een goedkope aanbieder even moet doorrekenen wat je terugverdientijd is.

# Snelheid is niet alles!
Een van de dingen waar ik ook (uiteraard) op het meest onhandige moment achter kwam: let goed op de bereikbaarheid van de helpdesk!
Nee, ik heb niemand nodig die me uitlegt hoe ik het modem instel. Dat lukt me wel. Maar internetverbindingen hebben de neiging om alleen ’s avonds en in het weekend ‘er uit te klappen’.
De servicedesk van InterNLnet is op werkdagen van 9.00 – 18.00 uur bereikbaar. Dan ben ik in de regel niet thuis maar op mijn werk.
De technische helpdesk van UPC is 7 dagen per week bereikbaar van 08:00 uur tot 22:00 uur. Bij Het Net eveneens.

Bij het Net kost dat bellen 45 eurocent per minuut, bij UPC 10 eurocent, bij InterNLnet hebben ze een gewoon 024-nummer en hangt de kosten voor bellen af van je telefooncontract. Bij Tele2 staat bij de kosten “lokaal tarief” maar ik heb geen idee wat dat dan is.

Als het niet stuk is….
Kortom, het is nu voor een aantal klanten eenvoudiger geworden. Ik heb nu geen jaarcontract meer bij SURFSnelADSL, maar slechts een opzegtermijn van 1 maand.
Gezien de verschillende aanbiedingen ga ik dus een even rustig shoppen. Heel erg veel haast heb ik niet, want een werkende internetverbinding is me heel wat waard en mijn huidige verbinding is dan weliswaar niet het snelste of de goedkoopste, maar hij doet het. En dat is eigenlijk onbetaalbaar. :-)

O, als laatste opmerking: er zijn altijd problemen bij grote internetproviders, zoek maar eens op Google en je komt er een heleboel berichten over tegen. Maar ik heb een paar jaar UPC kabelinternet gehad, daarna Zon/Versatel/Tele2 ADSL en nu SURFSnelADSL. Eigenlijk was mijn internetverbinding altijd heel stabiel, bij ze allemaal. Over zulke ervaringen lees je uiteraard veel minder online.

Disclaimer Ik vang geen geld van welke internetprovider dan ook voor dit bericht. Ik ben op dit moment klant bij SURFSnelAdsl en de uitspraken die ik voor SURFSnelAdsl, Tele2 of UPC doe kunnen ook voor anderen gelden. Het zijn voorbeelden ter toelichting, boodschap van het bericht is: let even op voordat je een beslissing neemt!

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
PatriciaK
PatriciaK
14 jaren geleden

Ik heb een UPC aansluiting met een leenmodem en een ADSL aansluiting van XS4all met een gratis modem. Op het moment dat ik denk dat dit gratis modem wat oud wordt dan bel in XS4all en krijg ik een nieuwe. Nooit discussie over gehad. Meestal vragen ze me dan wel het contract met een jaar te verlengen, maar dat was toch al de bedoeling. Moet je ook eens bij jouw provider proberen Pierre.

Pierre
14 jaren geleden

Ik heb geen probleem met het modem dat ik nou heb. Sterker nog: ik wil dat modem niet kwijt, want dat werkt en biedt wifi+voip+adsl