IMS Kwartaalbijeenkomst Birmingham – dinsdag

IMS Kwartaalbijeenkomt - Klik voor grotere versie

Voor dag twee van de IMS Kwartaalbijeenkomst stond een ‘Testfest’ op het programma. Die term dekte de invulling van de dag helaas niet, want waar ik van eerdere CETIS Codebashes gewend was dat iedereen aan de slag ging en dat je handson dingen kon uitproberen, hebben we uitsluitend zitten zitten luisteren en gelukkig ook wel discussiëren. Gelukkig waren de verhalen interessant, dus daarom wat mij betreft de moeite waard. Een paar krenten uit de pap.

Joel Greenberg van de Open University vertelde over het OpenLearn initiatief van de Open University. Hij gaf uitleg bij de workflow achter het online beschikbaar stellen van de leermaterialen. Op hun site kun je er een groeiend aantal downloaden. Die worden in een aantal formaten aangeboden, zoals het eigen Moodle importformaat, maar ook gewone zipbestanden, IMS Content Packages en Common Cartridges.
Joel gaf aan dat het gebruik van de materialen nog niet leidde tot tot het weer via de site beschikbaar stellen van de aangepaste resultaten. Hij gaf de beschikbare tooling daarvan de schuld, nog geen conclusie van zijn kant dus dat het simpelweg niet zal gaan werken. Eens afwachten hoe hij daar over twaalf maanden over denkt en of het dan wel van de grond gekomen is. Chuck Severance van de University of Michigan kon er niet bij zijn in Birmingham, maar hij had een presentatie opgenomen waarin hij uitleg gaf over SimpleLTI. Simple LTI is een eenvoudige prototypische versie van de nieuwe versie van de Learning Tool Interoperability specificatie die nu ontwikkeld wordt. Chuck is voorstander van het bouwen van werkende voorbeelden op het moment dat je een specificatie op papier aan het ontwikkelen bent. Daarmee kun je namelijk al tijdens het ontwikkelen testen, aanpassen en verbeteren.

Zijn presentatie van gisteren staat niet online, maar op de set voor Simple LTI – http://simplelti.appspot.com/ staat een ander filmpje van Chuck met uitleg hierover. En daar kun je ook de andere info vinden.
Leuk om te zien was dat zij bij een vervolgproject, LifeGuide
Jon Hare van de University of Southampton gaf een overzicht van wat zij gedaan hadden binnen het realiseren van de QTItools set, waarbij het niet om het ontwikkelen van toetsmaterialen ging, eveneens gebruik gemaakt hebben van QTI en de bij hun al beschikbare tools. Het bleek namelijk dat de functionaliteit de QTI biedt voor het maken van toetsen ook prima geschikt is om interactieve vragenlijsten te maken. Op de site staan een paar voorbeelden.

Gilbert Paquette van TELUQ en Dai Griffiths van de University of Bolton gingen elk in op Learning Design. Zowel bij TELUQ als bij het TenCompetence project (waar Dai over vertelde) is doorontwikkeld aan het beschikbaar krijgen van ontwikkel en afspeelomgevingen voor Learning Design. De tools van het TenCompetence project zijn vrij beschikbaar online via de TenCompetence website. Dai liet de ReCourse editor zien en een belangrijke andere uitbreiding is de Widget server waarmee je bijvoorbeeld fora of chatruimtes kunt koppelen in je onderwijs ontwerp.

Tot zover voor nu, tijd om snel wat ontbijt te gaan opzoeken en dan naar het conferentiegebouw voor dag drie.