Stimuleren van ontwikkelingen in Virtuele werelden

Second Life 20080506 (foto door: PiAir (Old Skool))

Twee berichten op dezelfde dag rond initiatieven die tot doel hebben het gebruik van virtuele werelden door het onderwijs te stimuleren:

“Eind augustus (genoemde data zijn onder voorbehoud) vindt een Summer School plaats rondom de virtuele werelden Second Life en Active Worlds. Hogeronderwijsinstellingen mogen een projectplan indienen om in 5 dagen met een groep mensen een toepassing te bouwen in deze omgeving.”

(bron)

en bij het New Media Consortium staat:

“The NMC Virtual Learning Prize is a $100,000 competitive program of awards intended to create a collection of innovative open-source learning experiences that make use of the unique attributes of a virtual learning environment. As many as 20 NMC Virtual Learning Prizes will be awarded in 2008. (See Press Release)”

(bron)

Initiatieven van verschillende orde, maar ze bevestigen het beeld: de hype is voorbij, maar het gebruik niet. Het is tijd om door te pakken als het gaat om het benutten van virtuele werelden. Niet omdat het hip is, maar omdat het in een onderdeel van de set ICT middelen is die we ter beschikking hebben dat er is om te blijven.
Vind je trouwens dat ik de laatste tijd wel (weer) erg veel over virtuele werelden en met name Second Life schrijf? Wees gerust, dat is net zoiets als de seizoenen in een jaar, dat komt en gaat (en komt dan een tijdje later weer). :-)