Valt daar nou nog wat aan te verdienen zo’n virtuele wereld?

Geld (foto door: Tine & Hagen Graf)

Een gemiddelde Web 2.0 startup heeft geld nodig. Soms hebben ze veel geld nodig. En dat geld raakt dan natuurlijk ook weer op. Er is zelfs een term voor, “burn rate“, die aangeeft hoe snel een bedrijf door zijn geld heen gaat.
Dus hoe moet dat dan wel niet gaan met zo’n bedrijf als Linden Lab, nu de hype rond Second Life voorbij is? Dan moeten die toch wel snel de bodem van de schatkist in zicht zien komen zeker.

Nou, dat blijkt nogal mee te vallen. Precies is dat niet te bepalen omdat Linden Lab geen beurs genoteerde onderneming is en geen exacte cijfers bekend hoeft te maken. Maar een tweetal berekeningen (poging 1 en poging 2) op basis van informatie die via verschillende bronnen (statistieken van gebruik, uitspraken in interviews etc) verzameld is, komen uit op een winst voor belastingen van zo’n 40 a 50 miljoen dollar per jaar.

Toch niet slecht.

In een interview voor The Observer (audio is hier te vinden) legt oprichter Philip Rosedale uit waarom er niet al meerdere concurrenten opgestaan zijn. Het is niet omdat je er geen geld mee kunt verdienen, maar zaken als beveiliging en het in de lucht houden ervan is niet iets wat je met een paar personen voor elkaar kunt krijgen. Hij vergelijkt het qua complexiteit met het ontwikkelen van een besturingssysteem.

Hmmm, ik ken nog een leverancier van (o.a.) besturingssystemen die nog geld uit te geven heeft. Wellicht moet Steve Ballmer eens met Philip gaan praten.