sep 072007
 

Fons van den Berg van het Helikon blog stelt een interessante vraag:

“Punt van dit verhaaltje is dat ik niet snap dat als al deze mensen, die toch echt wel wat voorstellen in ‘het wereldje’, blijkbaar kiezen voor de Mac…als ons soort mensen ervoor kiest om met een Mac te werken…als al deze voorlopers, trendsetters, -matchers, innovatie geesten en (boven al) inspirerende onderwijsmensen aan de Mac zijn, waarom zijn er dan niet meer Macs te vinden in het Nederlandse onderwijs?”

(bron)

Nou wil ik niet te lang stil staan bij het feit dat Fons zich natuurlijk een beetje rijk rekent als het gaat om het aantal edubloggers dat ‘aan de Mac’ is en alleen kijken naar die vraag: “waarom zijn er niet meer Macs te vinden in het Nederlands Onderwijs?”.

Stukje geschiedenis
Als ik kijk naar mezelf en mijn omgeving, dan is een belangrijke reden simpelweg: het is zo gegroeid. Ik kreeg mijn eerste computer toen ik 15 was, en dat was een PC met MS-DOS. De Mac bestond toen al een jaar, maar ik weet zeker dat ik daar nog nooit van gehoord had. Via MS-DOS, Windows 3.0, Windows 3.1, Windows 95, Windows 95 kwam ik uiteindelijk uit bij Windows XP. Vista ligt nog even op de plank. Op de middelbare school hadden ze een paar Philips P2000T machines, maar daar heb ik nooit mee mogen werken (zat net een klas te hoog toen die kwamen), op de universiteit hadden ze VAX en PC’s met Windows. En nu werk ik bij een hogeschool waar uit praktische overwegingen gestandaardiseerd is op Windows XP (en dat zal over een tijdje ook wel Vista worden).
Voor mij is het hebben van een Windows computer dus altijd de meest logische keuze geweest en dat is eigenlijk nog steeds zo.

Praktische overwegingen
Maar ook in het onderwijs zijn er een aantal heel praktische overwegingen geweest als het ging over de keuze voor besturingssysteem.
Bij de HEAO waar ik ben begonnen met les geven hadden we in de propedeuse computerpractica waarin we studenten leerden hoe ze met Microsoft Office moesten werken. We hebben het dan over de periode 1995-2000.

Uitgangspunt
Uitgangspunt toen was niet: “laten we studenten leren creatieve of interessante dingen te doen met een computer”, maar “we moeten er voor zorgen dat ze in ieder geval in staat zijn een verslag te maken, een presentatie kunnen maken als ze straks in een bedrijf komen”. En voor studenten was dat helemaal niet iets vanzelfsprekend. Het waren nog echte knoppen cursussen. En ze waren hard nodig.
Als het voor studenten niet meer dan een noodzakelijk kwaad is, dan lijkt het wel zo logisch om de software te gebruiken die ze in 99 van de 100 gevallen later ook in het bedrijf waar ze naar toe gaan tegen komen. En bij HEAO studenten is dat nou eenmaal meestal geen Mac.

Wordperfect
Wordperfect won in lang vervlogen tijden de slag om de gunst van de consument doordat het zo eenvoudig was illegale kopieën te maken waardoor iedereen ook thuis kon werken met de software die ze op het bedrijf tegen kwamen.
Ook Windows en Windows software was, zeker voor de komst van XP eenvoudig “te delen”.
Als het toeval er niet voor gezorgd had dat ik nu met een Macbook kon spelen/werken, dan was ik echt niet met een Mac aan de slag gegaan. Waarom zou ik dan een apparaat van meer dan 1000 euro kopen terwijl ik niet eens zou weten of ik er ooit mee zou kunnen/willen leren werken?

Kortom
Kortom, het lijkt me veel te gemakkelijk om te concluderen “dat ict in het onderwijs het domein is van kabelboeren en Windowskluizenaars en niet van bevlogen inspiratoren” zoals Fons in zijn bericht doet.
En ik voel me ook echt niet geroepen om te proberen de wereld wat dat betreft te veranderen.

Maar…
Maar….als er iemand is die me nu vraagt “ik wil een computer, ik wil kunnen internetten, e-mailen, mijn vakantiefoto’s en filmpjes bewerken en af en toe een document typen” en het hoeft er geen van 700 euro of minder te zijn, dan zal ik ze zeker een Macbook in overweging geven.

En wat mezelf betreft
En als ik er als onderdeel van de activiteiten die we als afdeling uitvoeren voor kan zorgen dat ikzelf en mijn collega’s kunnen uitproberen of iMovie ’08 echt zo eenvoudig is, dan zal ik dat zeker doen.
Net zoals ik ze graag met bijvoorbeeld tabletPC’s, digitale schoolborden en al dat soort nog steeds niet heel gebruikelijke en breed verspreide hulpmiddelen in aanraking wil brengen.
Onderwijsconsultants zullen, vind ik, namelijk kennis over en bij voorkeur ook ervaring met dat soort ICT ter ondersteuning van het onderwijs in hun bagage moeten hebben.

  13 reacties aan “Waarom zijn er niet meer Macs in het Onderwijs?”

Reacties (13)
  1. <i>Waarom zou ik dan een apparaat van meer dan 1000 euro kopen terwijl ik niet eens zou weten of ik er ooit mee zou kunnen/willen leren werken?</i>

    Je zou er ook voor kunnen kiezen om een 2de hands mac te nemen om dit uit te testen. Op http://www.tweedehandsmac.nl/ staan hiervoor wel leuke aanbiedingen (ook bij de wat professionelere bedrijven). Je zou hier mensen ook naar kunnen verwijzen als ze wel op zoek zijn naar een laptop onder de ¤ 700,-

    Ik ben zelf trouwens minder onder de indruk van de mac dan ik had verwacht. Het zijn mooie machines die wel aardig werken, maar ik ben nog niet overtuigd dat dit de ultime onderwijs machine is. It’s just a computer.

    Wat overigens niet weg neemt, dan ik persoonlijk wel aan het overwegen ben om mijn laptop te vervangen voor een macbook (met XP er op geïnstalleerd). Want als geïnteresseerde computergebruiker zo heb je natuurlijk wel het beste van twee werelden.

  2. Jammer dat het al snel weer de neiging van een of-of-verhaal krijg (m.n. in de post waar je naar verwijst Pierre). Waar het mij meer om gaat, is dat het onderwijs niet te braaf achter 1 OS aanloopt "omdat de hele wereld daar nou eenmaal mee werk". Dat is wat mij betreft niet openstaan voor innovatie.
    Dat je als hogeschool kiest voor Windows vind ik niet raar, je moet immers een keuze maken, maar dat je mensen die voor iets anders kiezen totaal niet ondersteund en het soms zelf onnodig lastig maakt om van faciliteiten gebruik te maken, dat vind ik een slechte situatie.

  3. Persoonlijk vind ik het wel grappig om te zien dat in de USA dit dus totaal omgedraaid is. Een tijd geleden heeft Apple zich flink geconcentreerd op de educatieve markt en bracht er zelfs een apparte computer voor uit (de eMac). In Amerika werken dus ook gigantisch veel scholen en universiteiten op Apple. Er zijn in amerika sindsdien ook heel veel mac programma’s gemaakt voor het onderwijs in amerika. En nu beginnen juist in amerika docenten te roepen: we moeten onze studenten ook op windows laten werken anders zijn ze niet klaar voor het bedrijfsleven!

    Ik ben het dan ook compleet met Gijs eens dat het onderwijs zich meer kan richten op het beste van beide werelden.
    Thuis draai ik ook een tripple boot op mijn iMac en zo pak ik het beste van alles!

  4. Hoi Pierre,

    persoonlijk heb ik op mijn werkplek op de TU een windows-pc staan en een mac mini. Ik gebruik wel voornamelijk de pc.
    Verder ondersteunen wij als universiteit 3 platforms: Windows, Mac en Linux.
    Je ziet dat per faculteit verschillen waar de voorkeur aan gegeven wordt. Bij de ontwerpopleidingen is het voornamelijk Macs. Veel onderzoekers bij Natuurkunde, Electro, etc. werken op Linux.
    Een goed voorbeeld in het kader van de Mac is de Hogeschool van Leiden, deze is volledig gestandaardiseerd op de Mac.

    Als ik zelf kijk, heeft elk platform zijn voor- en nadelen. Het hangt erg van wat je doet met de computer welk systeem de voorkeur heeft.

  5. @ Gijs,
    Het nadeel van een keuze maken is dat je er soms ook voor moet kiezen om iets niet te ondersteunen.

    Als je je hele onderwijs hebt ingericht op één platform, je geeft dit duidelijk aan aankomend studenten aan en bied ze de mogelijkheid dit platform goedkoop aan te schaffen (studentennotebookprojecten en surfspot) dan moeten studenten die een ander platform willen gebruiken niet zonder meer en altijd op ondersteuning te rekenen.
    (Wat overigens niet weg neemt dat als je wel de mogelijkheden hebt om het te ondersteunen, dat je dit natuurlijk wel moet doen).

    Je moet natuurlijk wel bij de keuze van nieuwe systemen en software rekening houden dat deze zo veel mogelijk platformonafhankelijk zijn, maar dit zal helaas niet altijd mogelijk zijn.

  6. @JeroenvB: ik snap je punt, ik wil als exoot ook best wat meer in mijn eigen werkplek investeren. Maar een ondersteunende ICT-afdeling zou imho wel eens wat meer verstand kunnen hebben van computers. De keuze overal voor Windows, heeft er toe geleid dat er mensen op helpdesks zitten die goed door wizardjes kunnen lopen. Als ik ze vraag naar de printserver of het adres van een printer zelf, dan weten ze het vaak gewoon niet. Daar gaat het mij vooral om.

  7. @Gijs: over printers gesproken, mail je mij die info nog even? Dan kan ik dat eenvoudiger uitproberen en zet ik de resultaten (met dank aan jou uiteraard) weer online. :-)

  8. Even terug naar de vraag van Pierre: Waarom zijn er niet meer macs in het onderwijs. Ik denk dat we hier een verschil moeten maken tussen po+vo en de rest. Binnen het po en vo is er de laatste tijd een nieuwe interesse voor de mac ontstaan; het argument dat mac geen windowsprogramma’s aan kan is namelijk verdwenen (via Bootcamp danwel Parallels). Daardoor is de koudwatervrees wat verdwenen, want er worden nog heel wat ‘achenebbes-pakketjes’ gebruikt (windowsprogramma’s die op een zolderkamer in elkaar geflanst zijn).
    Omdat er veel meer beschikbaar komt via een webbrowser en derhalve os-platform onafhankelijk is, en doordat de Mac ook nu op het Intelplatform draait, is het te verwachten dat voor Mac OS X een grotere rol is weggelegd. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de enorme stijging van verkoopcijfers van de MacBook, ook in het onderwijs.

    Met Windows zijn we allemaal ‘groot’ gebracht; dat is o.a. ontstaan door de keuze van de toenmalige minister van Onderwijs die koos voor het Comenius-project. Daardoor is Windows 95 in de scholen gekomen i.c.m. Clowns e.a. programma’s. Natuurlijk kan er veel met Windows, maar als je kijkt naar het hele beheer (virussen, spam, etc.), in combinatie met het gebruikersgemak, kies ik tegenwoordig voor een Mac.

  9. Pierre, leuk dat je er zelfs een hele post aan wijdt. Je hebt niet helemaal door de polemische toon van mijn stukje geprikt, maar goed, dat geeft in elk geval stof tot discussie waar ik graag nog even aan mee doe.

    Ik zou willen aansluiten bij de laatste alinea in de reactie van Harry. Veel van de verklaringen die je aandraagt, hebben hun wortels in het verleden. En een hoop van wat je zegt is ontegenzeggelijk waar. Maar veel argumenten van scholen om niet voor de Mac te kiezen zijn m.i. inmiddels door de tijd achterhaald.

    Computers worden inmiddels voor zoveel meer gebruikt dan productiviteitssoftware. Het gros van de posts op je blog zijn daar getuige van. Daarnaast is er een ruim aanbod (al sinds jaar en dag) voor het Mac-platform op dat gebied. Ik gebruik Office voor de Mac al sinds 1993 zonder compatibiliteitsproblemen en anders had ik een scala aan alternatieve software gehad.

    De uitgangspunten wat betreft computergebruik in het onderwijs zijn in de loop der tijd aan een forse wijziging onderhevig geweest. Studenten (naar ik mag hopen ook docenten) zitten volgens mij niet vast aan bepaalde pakketten (heel specifieke software uitgesloten natuurlijk), maar voor wat de gemiddelde leerling / student / werknemer vandaag de dag aan software <b>nodig</b> heeft, maakt het niet meer uit of je een Mac of een PC hebt. Sterker nog: met de Intel Macs heb je zelfs de luxe van de keuze en is nagenoeg elk softwarepakket te gebruiken.

    Als je uitgangspunt is dat je een computer wilt die vrijwel <i>zero-config</i> is, waarop software zit die een zeer korte leercurve heeft en die aan een heel ander aspect (het creatieve in plaats van het administratieve) van computergebruik appelleert, dan lijkt me de keuze voor Mac helemaal niet onwaarschijnlijk. Ik kan zelf heel aardig uit de voeten op zowel Windows als Mac OS X, maar (en natuurlijk is dat ook gewenning) op de Mac ben ik productiever, heb ik de tools die m’n creativiteit de ruimte geven zonder daarnaast uitgebreide technische kennis nodig te hebben.

    Zelfs al zou het het argument van ‘later-niet-meer-te-gebruiken-software’ nog opgeld doen, het gaat tegenwoordig niet langer meer om kennis van software, maar om de skills om met die software om te gaan. Een principe dat onder de hele Tweede Fase van het VO ligt, maar dat niet zou opgaan voor computertoepassingen in het onderwijs?

    >>Waarom zou ik dan een apparaat van meer dan 1000 euro kopen terwijl ik niet eens zou weten of ik er ooit mee zou kunnen/willen leren werken?<< Volgens mij zijn er genoeg mensen die eeen Sony Vaio kopen en er alleen een beetje het standaard kantoorwerk mee uitvoeren. Een MacBook vergelijken met een instaplaptopje is een beetje appels (Apples) met peren vergelijken. Het succes van Apple in het Amerikaanse onderwijs (en overigens ook in de landen om ons heen) is niet het gevolg van scholen die dure computers willen die vrijwel niets kunnen en waarop exotische software draait. De return on investment is met een Mac is aantoonbaar hoger. Veel scholen draaien probleemloos courante versies van software op Macs die 6 of 7 jaar oud zijn. Office 2007 (of nog beter Vista) op een PC van 7 jaar oud is geen optie. Harry draagt ook al aan dat beheersmatig een Mac een serieuze optie is door het gebrek aan virussen en malware.

    Kort en goed: we kennen hier allemaal de verklaring waarom er zo weinig Macs in het onderwijs <b>waren</b>. Ook zijn we het er met z’n allen volgens mij een heel eind over eens dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt, Mac of PC. Wat ik me daarom afvraag, is waarom er niet meer Macs in het Nederlandse onderwijs <b>zijn</b>. Zouden dat alleen maar die historische (gedateerde) argumenten zijn of zou het toch iets te maken kunnen hebben met koudwatervrees of de wat-de-boer-niet-kent-dat-vreet-‘ie-niet-mentaliteit die ik toch best vaak tegen kom bij ict-managers en -beheerders?

  10. Heerlijk zo’n discussie. Ik wil zelf ook nog een duit in het zakje doen:

    Het argument dat een Mac nu ook Windows kan draaien staat op gespannen voet met het argument dat een Mac zo veel gemakkelijker te beheren is en minder gevoelig voor virussen. Want als je bootcamp of parallels gebruikt dan heb je de ellende van het beheer van Vista/XP + Mac OS X.

    Harry noemt in één adem "SPAM" mee, maar ik zie niet waarom je op een Mac minder SPAM zou krijgen.

    Jeroen verwijst naar het kunnen aanschaffen van een tweedehands Mac. Tja, als dat inderdaad goed werkt is dat ook een kwestie van onwetendheid van mijn kant. Ik zou namelijk nooit iemand adviseren een tweedehands laptop met XP te kopen. Prijs/prestatie verhouding weegt dan niet op tegen een nieuw exemplaar.
    Als een Mac inderdaad een levensduur van 6 of 7 jaar heeft dan kan dat. Maar dat soort getallen zijn nieuw voor mij.

    Ik denk dat Fontys absoluut baat heeft bij het feit dat ze zich gericht hebben op één architectuur. Voor 80% van de gebruikers neemt dit heel veel problemen weg en het centrale inkoopbeleid zal ongetwijfeld het nodige prijsvoordeel opleveren. Al was het maar doordat niet elk van de 32 instituten bij elke aanschaf van een PC of laptop een keuzeproces hoeft te doorlopen.

    De kwaliteit van een infrastructuur wordt echter natuurlijk niet alleen bepaald door hoe het zich houdt bij die 80%, maar ook bij de resterende 20%.
    Is ook een kwestie van klantgerichtheid, ook naar onze studenten. Het wordt gewoon steeds minder geaccepteerd dat een bedrijf jou als klant oplegt dat je iets alleen met Windows + IE kunt doen.

    Wat betreft het ontbreken van afhankelijkheid van docenten en studenten van specifieke software weet ik nog zo net niet. Als je tegen zo’n gemiddelde docent zegt dat hij/zij vanaf vandaag Open Office moet gebruiken in plaats van Word, dan weet ik niet of je dat erg veel blije gezichten zal opleveren.
    Reken er maar niet op dat de gemiddelde gebruiker het als een uitdaging ziet om hier mee te leren werken. Dus er zitten zeker kosten aan voor scholing etc als je zou ‘overstappen’ als bedrijf.

    Dus ja, ik denkt dat het (toch) gewoon een een combinatie van historie + wat een boer-niet-kent mentaliteit is bij gebruikers en beheerders).

    Ik verwacht overigens dat er toch nog wel wat gaat veranderen wat dit betreft de komende jaren. Apple heeft een leefwijze gevonden die het bedrijf uit het woelige water gehaald heeft waar het een tijd geleden nog in zat. Het kan dus blijven concurreren. Links en rechts zullen ook in Nederland initiatieven zoals bij het Sint-Maartenscollege in Maastricht plaats vinden.

    Helaas ben ik hier niet zo optimistisch over de reactie van Microsoft. In andere situaties, zoals bij Intel v.s. AMD zie je dat het leidt tot een kwaliteit- en prestatieverbetering bij beide partijen (al worden er ook wel andere taktieken gebruikt).
    Microsoft deed dat ook toen ze ontdekten dat ze de boot zouden missen toen Netcape de browsermarkt in handen kreeg. Daar kwamen ze met Internet Explorer (je kunt er van vinden wat je wil) ijzersterk terug.
    De ontwikkelingen rond het tot ISO standaard verheven krijgen van OOXML en de problemen rond Vista laten echter zien dat Microsoft blijkbaar moeite heeft met het sterk op basis van kwaliteit terug slaan.
    Want hoe kan het nou dat ik als verstokte Windows gebruiker nog steeds wél de Vista DVD hier heb liggen en die nog niet geïnstalleerd heb?

    Laatste opmerking @Fons: Het bericht hier als gevolg van jouw bericht is toch een prachtig voorbeeld van polemiek? :-)

  11. Inderdaad Pierre, nu begint het er een beetje op te lijken ;) Leuke discussie zo.
    Even een paar krentjes uit de pap:
    >>Reken er maar niet op dat de gemiddelde gebruiker het als een uitdaging ziet om hier mee te leren werken. Dus er zitten zeker kosten aan voor scholing etc als je zou ‘overstappen’ als bedrijf.<<

    Dat zou echter ook de doodsteek voor elke niet-MS, Open Source of Web 2.0-oplossing betekenen. Ik vind ook niet dat dat een doorslaggevend argument mag zijn in wat voor innovatie of verandering dan ook. Onderwijsgevenden zijn vaak de final adaptors van technologie, terwijl als zij dat een onderdeel van hun professionele praktijk zouden laten zijn, ze met een minder bang hart het gebruik van die technologie door studenten zouden bekijken. De kleine binnenkring van bloggers en bloglezers rond onderwijs en technologie loopt ver voor de muziek uit en heeft een pittige missie in dat opzicht.

    >>Als je tegen zo’n gemiddelde docent zegt dat hij/zij vanaf vandaag Open Office moet gebruiken in plaats van Word, dan weet ik niet of je dat erg veel blije gezichten zal opleveren. <<
    Aan de andere kant werkt het minstens zo frustrerend als je als docent of student met een Mac wilt werken in een omgeving die daar geen ondersteuning voor wil bieden. Ik kan me vanuit het oogpunt van ict-beheer heel goed de wens voorstellen maar een architectuur / standaard te willen ondersteunen. Aan de andere kant: in de VS zijn multi-platformscholen gemeengoed opdat de ict-jongens zo optimaal mogelijk ondersteuning kunnen bieden aan het primaire proces. Petje af hoor, was dat maar zo in Nederland. ICT-diensten die flexibel en pro-actief dat primaire proces ondersteunen … ik hoor er niet vaak mensen over praten en schrijven.
    Bij mijn eigen ROC heb al jaren geleden aangekaart dat de Dienst ICT & Onderwijs eigenlijk een soort mobiele eenheid zou moeten hebben die heel oplossingsgericht omgaat met specifieke technologiewensen van de onderwijsvloer. Zo van: dit is het probleem, de mobiele eenheid bijt zich erin vast, verkent de mogelijkheden, macht vraag een aanbod, implementeert en neemt de opgedane kennis weer mee naar de ‘thuisbasis’ vanwaaruit het beschikbaar wordt voor de rest van de organisatie. Maar ja, verandering he …

    >>Ik verwacht overigens dat er toch nog wel wat gaat veranderen wat dit betreft de komende jaren.<<
    Dat denk ik ook hoor. Want na het door jou aangehaalde voorbeeld van het Sint-Maartenscollege zijn er nog een paar scholen in een 1 op 1-project met Macs gestapt. En als er een paar schapen over de dam zijn …

  12. En als ik dan toch voorbeelden noem, moet ik deze natuurlijk niet vergeten! ;-)

  13. @ Harry & Fons,
    Ik heb 2,5 jaar op een basisschool gewerkt waarbij ik leerkrachten heb moeten ondersteunen met het gebruik van de PC (eerst windows 98 en citrix netwerk en vervolgens XP). Nu werk ik al 1,5 jaar voor de Fontys waarbij ik ook studenten moet ondersteunen in het gebruik van het netwerk (allemaal XP).

    De grootste problemen die ik tegenkom hebben niets met virussen of spam te maken. Eigenlijk kom ik deze problemen helemaal niet tegen. Het grootste probleem dat ik met virussen heb zijn de visrusscanners zelf. Dit zou voor mij dus geen reden zijn om voor het een of het andere systeem te kiezen.

    Wat binnen het onderwijs vaak problemen geeft is dat docenten niet de tijd hebben of nemen om genoeg kennis van een systeem op te doen om het daadwerkelijk effectief binnen het onderwijs in te zetten.
    Webloggen, pod- en vodcasten zijn natuurlijk leuke toepassingen die vooral in het PO interessant kunnen zijn. Maar als een docent niet de kennis heeft van het systeem en de werking van de software om dit zelfstandig zonder veel problemen te ondersteunen, dan zullen zij dit ook niet doen. En dan maakt het niet uit hoe goed het systeem werkt of hoe makkelijk de software ook is.
    Ook dit is voor mij dus geen reden om een ander systeem te kiezen.

    Ook de mogelijkheid om 2 besturingssystemen op 1 computer te draaien vind ik niet zo’n goed argument. In de praktijk zal er dan sneller gekozen worden voor het systeem wat men al kent (binnen het onderwijs vermoed ik dat dit Windows zal zijn). Dit zou ik persoonlijk geldverspilling vinden. Je koopt dan een duur systeem met een licentie voor één besturingssysteem (OS X) en moet er dan nog een keer een extra licentie van een ander systeem bij kopen omdat je ook deze wilt kunnen draaien.

    Een PO school zou ik dus nooit zomaar een Mac adviseren. Niet omdat dit een slecht systeem is of omdat er veel nadelen aan kleven. Maar voornamelijk omdat ik denk dat er op dit moment aan een gewone pc nog te veel voordelen zitten namelijk:

    Veel mensen weten hoe een pc werkt, bij een mac niet. En hierdoor zijn er ook een hoop buurjongens, vrienden, kennissen, familieleden die snel even PC problemen kunnen oplossen. Dit betekend dat men op school niet de docenten moet gaan omscholen in het gebruik van de mac en dat docenten niet klagen dat er niemand is die zijn problemen thuis kan oplossen.
    Ook zullen een hoop docenten er niet blij mee zijn als je in eens besluit om van windows op mac over te gaan. In geen enkel bedrijf houdt men van grote veranderingen en dit zal gezien worden als een grote verandering (docenten en studenten zitten niet vast aan een systeem, maar zijn er wel aan gewend). En tenzij er een heel goede reden is om over te gaan zou ik dit dus ook niet adviseren.
    En Pc’s zijn nog steeds goedkoper in aanschaf dan een mac. Ik weet dat de mac’s in vergelijking met gelijkwaardige pc’s ongeveer dezelfde prijs hebben. Maar een hoop scholen hebben vaak niet zonder meer computers nodig met diezelfde specificaties. Voor de prijs van één Imac kan een school ook 2 pc desktops (met scherm etc) kopen.

    Dit is gedeeltelijk idd een wat de boer niet kent mentaliteit, maar aan de andere kant ook een bewust afgewogen keuze.

    @ Pierre
    De tip van een tweedehands mac heb ik ook van een kennis gekregen.
    Omdat ik al een tijd mijn laptop wil vervangen en zelf idd geen 1200 euro wil uitgeven aan een systeem wat uiteindelijk een miskoop zou blijken te zijn, raadde hij mij aan om met een 2de hands mac te experimenteren. (Dan zou het niet erg zijn als ik hem na een paar dagen het raam uit gooide)

    Ik heb de mac nu al een tijdje, maar ik ben er zelf nog niet uit of er binnenkort een nieuwe laptop of macbook op tafel staat. Dezelfde kennis kwam namelijk een paar dagen terug pissig melden dat ook macs kunnen crashen. Zonder cryptische foutmelding op een blauw scherm, maar met de melding dat de mac opnieuw opgestart ging worden en het resultaat dat zijn Itunes library en bookmarks verdwenen waren.

    De mac heeft overigens idd een lange levensduur, maar dat is niet zo verbazingwekkend want dat hebben pc’s ook. Mijn oude laptop uit 2000 werkt ook nog steeds prima een trekt windows XP ook nog steeds.
    Alleen merk ik dat in de praktijk zowel pc’s als macs na 3 á 4 jaar worden afgeschreven. Mijn 2dehands mac komt ook uit het onderwijs en is volgens mij ook niet veel ouder dan een jaar of 4.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.