Laptops in de klas

“The misuse (or not) of technology in lectures is merely a symptom of a wider malaise in university teaching. Giving academics a ‘fair fight’ must mean giving them all of the resources, training, time and support needed to be effective teachers, not just the bare minimum needed to be boring lecturers.”

(bron)

Afgelopen donderdag tijdens het lunchcollege dat ik gaf had ik collega’s gevraagd om ook vooral hun laptop mee te nemen. Dan konden ze tijdens het lunchcollege links volgen die ik liet zien, mee chatten via het backchannel of hun mail controleren als het niet interessant was wat ik vertelde. Een presentatie, of een les, een college, noem maar op, is namelijk wat mij betreft een positieve concurrentiestrijd om aandacht.
Wie van ons durft te beweren dat hij nog nooit heeft zitten wegdromen bij een vergadering of presentatie, of nog nooit poppetjes heeft zitten tekenen uit verveling. En zo’n laptop biedt dan tenminste nog de mogelijkheid tot voor de deelnemer zinvolle afleiding of juist aanvulling en versterking. De auteur van het artikel waar bovenstaande citaat een reactie op is, maakte zich boos omdat blijkbaar een van studenten tijdens zijn college schoenen had gekocht op eBay. Wie van de twee doet dan iets verkeerd?