Bloggend Leren – weblogs in het Wetenschappelijk Onderwijs

Maarten Kremers heeft zijn afstudeeronderzoek naar de mogelijkheden van weblogs binnen het Wetenschappelijk Onderwijs succesvol afgerond. Zijn scriptie en presentatie staan online en zijn te downloaden vanaf op zijn weblog.
Ik heb zijn rapport nog niet in detail gelezen, maar het ziet er interessant uit. Het geeft een algemeen beeld van wat weblogs zijn. Dat had ik natuurlijk niet nodig, maar het blijkt nog steeds geen overbodige luxe dat te doen en het is uiteraard de basis waarop je je onderzoek verder uitwerkt. Hij heeft ook gekeken naar de selectie van tools en geeft een aantal case-studies weer over op welke wijze weblogs worden ingezet in het onderwijs. Bijlage E van het rapport bevat een overzicht van weblogs binnen het Nederlandse Wetenschappelijk Onderwijs. Een lijst die (helaas) alleen betrekking heeft op universiteiten (dat was, gaf Maarten via de mail aan, een noodzakelijke afbakening) maar ondanks dat een stuk langer is dan ik gedacht had!
Het zou mooi zijn als die lijst ook ergens online in doorklikbare vorm beschikbaar zou komen. Dat maakt even browsen en kijken of het blogs zijn die je in de gaten wilt houden een stuk gemakkelijker.