Social Software: Building Networks of Learners

Oeps, ben wat lang bezig geweest in SL en dus nog geen post over de lecture Social Software: Building Networks of Learners gisteren. Korte samenvatting: ik denk dat het wel een geslaagde sessie was. Aan de deelnemers heeft het in ieder geval niet gelegen. Zoals ik afgelopen week in de Edukast vertelde heb ik gisteren in Tilburg een lecture verzorgd voor een internationaal gezelschap mensen werkzaam in bibliotheken/mediatheken (ik vind bibliothecarissen overigens zo stoffig klinken dat ik dat woord liever niet gebruik want de mensen die daar komen zijn alles behalve stoffig).
En net als bij de Masterclass van de DU wilde ik ook nu weer gebruik maken van een wiki bij de voorbereiding en de lecture zelf. En dat blijkt dus ook met een groep te werken waarvan ongeveer de helft van de deelnemers vooraf nog geen ervaring met het gebruik van wikis had!
De wiki
Net als bij de DU masterclass heb ik gebruik gemaakt van een wiki bij Wikispaces.
Daar had ik een basisstructuur opgezet met uitleg over het doel van het gebruik van de wiki, een pagina met resources etc.
Extra, niet ingeplande, drempel voor de deelnemers was dat Wikispaces net toen ik op vakantie was, het gebruik een beetje aanpaste. Je moet nu namelijk een account aanmaken voor het maken van een nieuwe pagina, en dat stond niet in de instructie die de deelnemers vooraf gekregen hadden.

De opdracht
De opdracht bestond uit drie (later dus vier) delen:
0) Create a wikispaces account and Sign in using that account (otherwise you won’t see a New Page link!)
1) Use the Make a New Page link in the Actions list in the navigation bar on the left to create a new page and use your first and last name (without spaces) as its name (see for example the page that describes the lecturer below). Add to that page (at least) the following sections “who am I”, “what do I already know about Social Software”, “what do I want to learn during the lecture”.
2) After you created your page, you can link it by editing the Participants page (the page your viewing now), add your name to the list and create a link from your name to your page.
3) Visit the Topics/Questions page, review the topics and questions there and add some of your own.

Het resultaat van de voorbereiding
Je kunt de resultaten van de voorbereiding zelf nalezen door de links op de participants page te volgen.
Zoals ik ook in de presentatie uitleg maakten de pagina’s mij in ieder geval duidelijk dat ik een dilemma had. Er waren namelijk zowel ervaren gebruikers die graag nog meer wilden weten en een aantal heel onervaren gebruikers (die overigens dus wél in staat bleken de opdrachten te vervullen!) die graag een overview wilden hebben.

De lecture
Ik heb er voor gekozen om in ieder geval dan maar dat overview te geven en daarbij steeds een link te leggen naar een voorbeeld specifiek voor bibliotheken in de hoop daarmee ook voldoende extra links/info te bieden voor de mensen met ervaring.

Daarnaast heb ik de sessie van 90 minuten in drie stukken opgesplitst. De eerste 30 minuten bestonden uit mijn inleiding. Daarna werden de 48 deelnemers opgesplitst in 8 groepen van 6 die in een ruimte naast de grote (maar overigens prima ingerichte) zaal elk een soort cubicle ter beschikking hadden met een tafel, stoelen en een computer.

Voor elke groep had ik een pagina aangemaakt op de wiki met daarop een aantal vragen:
* Please list the members of the group here
(altijd wel zo handig om te weten)

Question:
You’ve heard and seen a number of examples of Social Software tools during the first part of the lecture.
A) Which one did you (as a group) like most, or which one do you think would have the biggest positive impact on libraries?
B) Which one did you as group like least of do you think is least suitable for use in libraries?

Deze twee vragen waren meer dan genoeg om 30 minuten discussie tot stand te brengen. Met soms best verrassende en interessante resultaten.

One-Liner
This could be a statement about social software and libraries, a site that you think others must visit, a statement about the Dutch weather, whatever it is you want to in the 1 minute you have at the end!

Ik had tijdens de masterclass gemerkt dat de tijd op het einde voor de terugkoppeling heel snel voorbij is. We hadden nu ongeveer 30 minuten voor 8 groepen, dus maar een paar minuten per groep. De one-liners waren een manier om groepen dwingen in ieder geval hun belangrijkste boodschap bondig samen te vatten.

Samenvatting
Ik heb na de lecture (ik bleef voor de lunch en de volgende lecture die over gaming ging) een aantal positieve reacties gehad van deelnemers die de vorm en inhoud goed vonden. Ik ga er vanuit dat er in de evaluatie ook kritische noten komen van de experts die wellicht meer diepgang hadden willen hebben. Dat is jammer, maar waarschijnlijk gewoon niet te voorkomen….ik hou me aanbevolen voor tips.

De volgende uitdaging
De volgende grote (op het moment ingeplande) uitdaging wordt de key-note die ik op 2 november zal verzorgen bij de opening van het ICT Beheer en Techniek Congres.
Een uitdaging omdat het een heel andere setting is, niet in het Engels zoals gisteren, maar omdat het voor een grote zaal (200-400 mensen)is niet zo eenvoudig om interactief bezig te zijn met die zaal….als iemand ideeën op dat gebied heeft hou ik me overigens ook zeer aanbevolen! Een ‘live’ gesprek met een RL avatar of zo zou natuurlijk wel cool zijn. Maar daar moet ik nog het nodige voor leren vrees ik.

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Trendmatcher
17 jaren geleden

Ideeën voor de volgende uitdaging…
Ik kan me voorstellen dat je dit niet ziet als een routineklusje. De doelgroep (primair- en voortgezet onderwijs) is een andere dan waar je gewoonlijk voor staat. Gezien het thema: (ICT) beheer en techniek zul je nu meer de nadruk willen leggen op hardware, installatie en configuratie van allerlei tools in plaats van de (onderwijs)inhoudelijke kant die je anders vaak belicht. Als je kijkt naar het programma en de standhouders zou ik als ik jou was proberen m’n presentatie (mede) te doen met behulp van een smart en/of activ board. Leg je oor te luisteren bij ICT coördinatoren uit het primair- en voortgezet onderwijs en probeer erachter te komen wat hen het meeste bezig houdt. Wat dat betreft helpt het dat je bent aangesloten bij http://www.scholenlijst.tk :-) Zorg ervoor dat je presentatie gestreamd wordt (je hebt tenslotte de mogelijkheden) en vertel hoe dat in z’n werk gaat en wat je ermee kan doen in het onderwijs. Laat een weblog zien en laat iemand uit de zaal ter plekke foto’s (van jouw sessie) toevoegen. Zo is er van alles te bedenken lijkt me. Heb je een helpende hand vanuit de zaal nodig (als je willekeurig iemand uit het publiek kiest) dan houd ik me van harte aanbevolen!
Succes met je voorbereiding.

Pierre
17 jaren geleden

Oei, de laatste keer dat ik met een smartboard gewerkt heb is 7 jaar geleden. Toen heb ik er een jaar lang practica mee gegeven. Ik snap dat het Activboard een soort ‘nieuwe generatie’ is, maar dat het als zo vernieuwend gezien werd/wordt?
Scholenlijst volg ik al een tijdje, dus dat doe ik al goed. ;-)