Hoe gaat/moet het verder met RELOAD?

“Although full-time funding for Reload has now ended, though the team continue to work together on a JISC funded project to develop a Reference Model for a Personal Learning Environment.

The last three years have seen the development and release of the Reload suite of tools, including the Content Packaging and Metadata Editor, the Learning Design Editor and the SCORM and Learning Design Players. Now, a new round of development is planned. Reload has been extremely successful, downloaded and used by thousands of individuals worldwide, and utilised as a reference model for content packaging in Australia and New Zealand. The Reload team would like to involve users in the design and development of the next phase of Reload, and is consulting on appropriate models to support the continued development of Reload.”

(bron)

Belangrijk moment voor het RELOAD-project. Na drie jaar financiering is nu het moment aangebroken dat gezocht moet worden naar een model dat continuiteit biedt. En dat is per definitie moeilijk.

Toch is het absoluut een initiatief dat het verdiend om een permanente basis te krijgen. Het hebben van een referentie-implementatie voor welke leertechnologie-afspraak dan ook is absoluut essentieel.

We merken dat zelf nu ook bij QTI 2.0. Deze versie is sinds het begin van dit jaar beschikbaar en we zitten zo tegen het verschijnen van de eerste editors/players aan. Maar je merkt wel heel erg het kip/ei-probleem. Leveranciers van sofware willen er pas in investeren als er content is en als gebruikers er om vragen, en gebruikers willen er pas mee aan de slag als de software er ondersteuning voor heeft.
Het hebben van een voorbeeldomgeving die ook nog eens goed gebouwd is (en dus als referentie-omgeving kan dienen) is dan van groot belang.

Zo zorgt bijvoorbeeld de RELOAD Learning Design-editor én player er voor dat je, weliswaar nog voornamelijk als voorbeeld/demonstratie, direct mensen kunt laten zien hoe e.e.a. werkt/in elkaar zit.

Mocht het een constructie worden waarbij instellingen tegen betaling lid kunnen worden, dan zal ik zeker proberen om SURF daar ook lid van te laten worden. Ik vind dat dat wel onze taak is. Maar of dat gaat lukken zal ook afhangen van de mate waarin de SURF-leden (de HBO-instellingen en Universiteiten) in de verschillende gremia die daarvoor zijn (bijvoorbeeld via de instellingscontactpersonen). Dus vind je dit een goed idee, zoek dan even jouw instellingscontactpersoon op en stuur hem of haar een mail! (ik voel me nu net zo’n Amerikaan die mensen oproept hun senaatslid te schrijven ;-) )