Ranglijst Nederlandse sites 2003

“‘s-Hertogenbosch – 15-12-2003. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft voor het vierde achtereenvolgende jaar een ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is tot stand gekomen met behulp van Visiscan, het online bereiksmetingsysteem van Multiscope.”

(bron)

Voor de hele lijst moet je even bij Multiscope kijken, de top drie: 1. msn.nl; 2. pagina.nl; 3. google.nl
Multiscope heeft ook een analyse gemaakt van de toppers:

De sites in de top 20 hebben een aantal overeenkomsten. Sites die sterk leunen op een ‘participatie model’ van bezoekers en/of vrijwilligers scoren goed. Ook zijn er een groot aantal ‘functionele sites’ vertegenwoordigd. Ook blijken sites met een ‘rijke content’ vertegenwoordigd. Tot slot is de categorie ‘e-commerce’ vertegenwoordigd in de top 20 met ANWB, KPN en Wehkamp.

Algemene regel is ook dat sites die het KISS (Keep It Simpel Stupid) model hanteren op een ruime belangstelling kunnen rekenen. Een goed doordacht functioneel ontwerp, waar minimalisme hoog in het vaandel staat, scoort goed. Voor 2004 verwacht Multiscope de sterkste groei voor Entertainment, E-commerce en ‘Actie / Sales Promotion’ georiënteerde sites. Door de steeds verder stijgende breedband penetratie lijken Entertainment sites goede kansen te hebben. E-commerce mag zich na enkele slechte jaren weer verheugen in meer belangstelling. Tot slot komen er steeds meer sites die een eenmalige of continu doelstelling hebben om de verkoop van producten te bevorderen. Daarnaast zijn in deze categorie een aantal kleinere sites in opmars. Het komende jaar zal leren of de sites in de opkomende categorieën ook een plaats in de top 20 kunnen realiseren.
Voor de volledige analyse zie Multiscope.