al geregistreerd?

Ik las op Tweakers.net een bericht over de ‘Concurrentieslag rond internetaanbod voor scholen‘, naar aanleiding van het aanbod van KPN om alle scholen onder voorwaarden een gratis internetaansluiting te leveren.

Onderdeel van het bericht was de zin ‘zo lezen wij na een gratis registratie op de website van dagblad Trouw.’

Het resultaat, na klikken op de link, is dat ik bij een pagina op de Trouw website kom, waar mij vriendelijk gevraagd wordt of ik mij al geregistreerd heb. Zo niet, dien ik dat even te doen voordat ik toegang tot het betreffende artikel krijg.
In de veelgestelde vragenlijst wordt o.a. antwoord gegeven op de vraag waarom dat nu zo nodig moet:

Trouw wil door de registratie de bezoekers van www.trouw.nl beter leren kennen. Hierdoor kunnen wij de site in de toekomst beter aanpassen aan de wensen van de bezoekers. Trouw wil daarnaast, onder stringente privacyvoorwaarden, gegevens verzamelen die kunnen worden gebruikt voor abonneewerving en andere promotie-activiteiten. Tenslotte maakt de registratie het mogelijk om abonnees van Trouw toegang te geven tot speciale rubrieken voor abonnees. De registratie is eenmalig, eenvoudig en kosteloos.

In het privacy regelement wordt nog maar eens uitgelegd dat Trouw zich (uiteraard) aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt en dat de gegevens allen binnen PCM uitgevers gebruikt kunnen worden. Een bedrijf met 4000 medewerkers overigens en een groot aantal merken.

Maar ik wil helemaal niet dat jullie nog nauwkeuriger dan met cookies, IP-nummers, logbestanden van de webserver al kan op de hoogte gesteld worden van mijn surfgedrag bij jullie site. Ik wil gewoon dat artikel lezen.

Want het is natuurlijk niet alleen bij deze krant, ook bijvoorbeeld mijn eigen lokale dagbladje verlangt voor het lezen van een online artikel al een inlogcode. Tuurlijk, ook hier gratis, met veelgestelde vragen pagina én privacy statement waarin wordt aangegeven dat mijn gegevens het Wegener concern niet zullen verlaten. Behalve kranten doet Wegener overigens ook Direct Marketing en radio.

Kortom, het artikel op Trouw online heb ik niet gelezen, en zal ik ook niet lezen zolang het achter slot en grendel staat.