De elektronische leeromgeving en de digitale bibliotheek

“De elektronische leeromgeving is op de Universiteit van Amsterdam (UvA) niet meer weg te denken. Had de universiteit een aantal jaar geleden nog amper ervaring met e-learning, inmiddels komt docent noch student er nog onderuit. Blackboard wordt intensief gebruikt en meer en meer komt het digitaal portfolio in zwang.

Frank Benneker (ICT-specialist) en Petra Smulders (Programmamanager ICT) houden samen een presentatie over het gebruik van ICT aan de UVA, waarbij ze zowel vertellen over keuzes die in het verleden zijn gemaakt, als over ontwikkelingen die invloed hebben op de toekomst.”

(bron)

Mediatheken en bibliotheken hebben vaak nog problemen met het vinden van hun rol in relatie tot elektronische leeromgevingen. Bij mijn werkgever (Fontys) zijn de mediatheken ook (nog) hard aan het werk hieraan. Dat is natuurlijk overigens al het halve werk: je realiseren dat je er aan moet werken. Dit soort bijeenkomsten kunnen hieraan bijdragen.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Sybilla Poortman
Sybilla Poortman
20 jaren geleden

Ondergetekende is betrokken bij een pilot in het kader van Mediatheken 2002 bij Fontys Hogescholen Sittard. Hierbij zorgt de mediatheek (heet bij ons Kennis Logistiek Centrum)voor het vullen met content van de ELO wat betreft Informatiebronnen per vakgebied (dit in nauwe samenwerking met de vakgroepen!)

Verder neem ik voor Fontys deel aan het DU-project Virtueel Discursief Kennisnetwerk waar mensen uit onderwijs, mediatheek en ICT bij zijn betrokken. Ook hier staat de integratie van de mediatheek in het onderwijs centraal. Er wordt dus ook binnen Fontys hard aan gewerkt!